Prijskaartje aan natuur
De natuur heeft een economische waarde. Een rijksweg of spoorbaan op de verkeerde plek kan die waarde verminderen. De geldelijke waarde ervan laat echter zich moeilijk becijferen. Voor een goede beslissing over nieuwe infrastructuur moet de natuur daarom een prijskaartje krijgen.
In een handreiking zet adviesbureau Witteveen en Bos uiteen hoe die economische waarde van natuur, water en bodem berekend kan worden. Opdrachtgever minister Veerman van Landbouw toonde zich woensdag bij de overhandiging ervan zeer tevreden.
Volgens hem komt het goed van pas in de ministerraad wanneer er gesproken zal worden over nieuwe infrastructurele projecten. „Dingen die niet in geld uit te drukken zijn, lijken er soms niet toe te doen. Natuur heeft een prijs, en wat mij betreft een hoge", aldus de bewindsman.
Volgens de onderzoekers heeft natuur waarde op drie verschillende manieren. Als leefgebied voor zeldzame of beschermde planten en dieren heeft het ecologische waarde. Daarnaast is er een sociaal–economische waarde omdat een natuurgebied bijdraagt aan de welvaart van de samenleving. Tevens kan natuur als wingebied voor bijvoorbeeld hout financiële waarde hebben.
Tot op heden is de sociaal–economische waardering van natuur goeddeels buiten beeld gebleven. Werd wel een poging gedaan die waardeschatting te maken, dan werd geregeld de manier waarop dat gebeurd was ter discussie gesteld. De resultaten konden zodoende niet eerlijk en objectief worden afgewogen tegen hard–becijferde economische voordelen van bijvoorbeeld een nieuwe weg.
Het rapport ’Waardering van natuur, water en bodem in maatschappelijke kosten baten analyses’ wil dat gat opvullen. De handreiking moet een aanvulling zijn op de leiddraad Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI), waarmee sinds 2000 de effecten van nieuwe, grote rijksprojecten worden becijferd en afgewogen.