Meldkamers schatten risico’s digitale aanvallen niet goed in
Meldkamers waar mensen terechtkomen als zij het alarmnummer 112 bellen, hebben onvoldoende zicht op de risico’s die zij lopen door digitale aanvallen op hun systemen. Dat schrijft de Inspectie Justitie en Veiligheid in een rapport.
De toezichthouder noemt de meldkamers „cruciaal bij rampenbestrijding, crisisbeheersing, opsporing en handhaving van de openbare orde”. Zij moeten altijd bereikbaar zijn, en daarom goed worden beschermd tegen digitale aanvallen, waarbij criminelen bijvoorbeeld de systemen uitschakelen en losgeld eisen. Goede en actuele dreigingsinformatie is daarvoor onmisbaar.
Er worden volgens de Inspectie J&V al wel beveiligingsmaatregelen getroffen, maar dat gebeurt nu niet op basis van een zo volledig mogelijk en actueel inzicht in de digitale risico’s. Het bestuur van de meldkamers moet daarom meer prioriteit geven aan het in kaart brengen van die cyberrisico’s.
Minister Dilan Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) onderschrijft de conclusie van de Inspectie J&V „dat we nog flinke stappen moeten zetten” op het gebied van risicomanagement. In een brief aan de Tweede Kamer verzekert de bewindsvrouw dat het onderwerp „hoog op de agenda” staat bij alle betrokken partijen.
De Inspectie J&V maakt zich al jaren zorgen om de continuïteit van meldkamers. De toezichthouder waarschuwde eerder al dat die kwetsbaar zijn als gevolg van personeelstekorten en verouderde ICT-systemen.