Nederland wereldwijd aan top in onderwijs
Het Nederlandse onderwijs boekt internationaal gezien goede resultaten. Uit een vergelijkend onderzoek tussen 250.000 scholieren onder de vijftien jaar uit 41 landen, uitgevoerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in Parijs, komt Nederland als vierde naar voren. Hongkong voert de ranglijst aan. Van de westerse landen is Finland de absolute koploper.
Voor het onderzoek bekeek de OESO de resultaten op vier terreinen. Vooral op het gebied van wiskunde scoren Nederlandse leerlingen uitstekend. Verder doen scholieren uit Nederland het goed als het gaat om lezen en kennis van de wetenschap. Op dat laatste gebied springt Japan er wel ver uit. Voorts hebben Nederlandse leerlingen ook resultaten die ver boven het gemiddelde uitkomen als het gaat om het vermogen problemen op te lossen. Het Nederlandse onderwijs springt er verder uit als één van de meest kost–effectieve systemen. Nederland hoort bij de acht best presterende landen als het gaat om het rendement dat is behaald uit de investeringen in onderwijs. Daar staat tegenover dat de verschillen tussen scholen in Nederland veel groter zijn dan in andere landen. Samen met onder meer Duitsland, Italië en Japan hoort Nederland bij de zeven landen waar de verschillen zijn toegenomen. In het zogeheten PISA–onderzoek van de OESO is Brazilië overduidelijk hekkesluiter van de 41 onderzochte landen. Verder is de middelmatige positie van Duitsland opmerkelijk. De Duitsers staan op plaats negentien, hetgeen nauwelijks een verbetering is in vergelijking met afgelopen jaren, toen er bij de oosterburen al forse kritiek los kwam op de relatief lage positie. België bekleedt een achtste plaats op de ranglijst. Als er echter een uitsplitsing gemaakt wordt per regio, komt Vlaanderen veruit als beste uit de bus. Het verschil tussen het Vlaamse en Franstalige onderwijs lijkt de afgelopen jaren ook alleen maar toegenomen. De Verenigde Staten bekleden positie nummer 28 op de OESO–lijst.