Actie voor behoud voetveer bij Puttershoek
De voetveerverbinding tussen Puttershoek en het Groote Lindt in Dordrecht dreigt per 1 januari te verdwijnen. Actievoerders, verenigd in het comité ”Red het voetveer”, proberen het pontje te behouden. Zij dringen aan op uitstel tot september 2005, om zo een een plan op te kunnen stellen waarmee de verbinding behouden blijft.
Het veer is momenteel een belangrijke verbinding voor schoolgaande jeugd en forensen. Daarnaast heeft het veer vooral een recreatieve functie. In de zomermaanden wordt er frequent gebruik van gemaakt. In diverse fietsroutes van de VVV’s uit de Hoeksche Waard en de Drechtsteden, de provincie Zuid-Holland en de ANWB is het een belangrijk element. Ook zijn er veel recreanten die bij een fietstocht langs de Oude Maas het veer gebruiken.
Volgens de cijfers van de gemeente zal het aantal overtochten van individuele klanten aan het einde van het jaar ongeveer 8400 bedragen. Het aantal vaste klanten op basis van een weekabonnement of tienrittenkaart is gemiddeld 47. Elf van hen zijn scholieren.
Het veer kampt met geldproblemen. Er moet een nieuwe pont komen, want de oude Putter is versleten. De veerbaas zit al geruime tijd ziek thuis. Dankzij de inzet van vrijwilligers is de pont nog steeds in de vaart.
Hoe oud de veerverbinding precies is, is onbekend. Uit oude archieven blijkt er echter al in 1439 sprake te zijn van min of meer regelmatige overtochten. Het veer vaart in ieder geval al honderden jaren.
Het geld voor de pont komt van de gemeenten Binnenmaas en Zwijndrecht. Het veer draait jaarlijks met aanzienlijke tekorten. Onlangs besloot Zwijndrecht de geldkraan dicht te draaien. Binnenmaas kan het benodigde bedrag niet alleen opbrengen. „We hebben de hele wereld benaderd, maar niemand is bereid mee te betalen. Iedereen vindt het belangrijk en wil het instandhouden, maar meebetalen is er niet bij. Dan houdt het gewoon op”, hield burgemeester C. Oversier van Binnenmaas de raad onlangs voor.
Volgens Binnenmaas komt op basis van een nieuwe veerpont het tekort uit op ruim 93.900 euro voor 2005, tegen een verlies van bijna 53.000 euro voor dit jaar. Binnenmaas wil, vanwege de eigen bezuinigingsplannen, vanaf volgend jaar, nog maximaal 20.000 euro op jaarbasis bijdragen. De raad van Binnenmaas nam het voorstel om te stoppen met het voetveer over. De SGP deed met een motie een vergeefse poging het tij te keren. Dit betekent dat per 1 januari het nostalgische pontje uit de vaart wordt genomen.
Het actiecomité ”Red het voetveer” krijgt steun van de Vereniging Vrienden van de Voetveren. Het comité vindt dat er niet per se een nieuwe pont moet komen: na reparatie zou de boot nog jaren meekunnen. Het kopen van een goede tweedehands pont is eveneens een optie. Het huidige pontje is goedgekeurd tot september 2005. Het comité vraagt de tijd om een goed exploitatieplan op te stellen en meer inkomsten te verkrijgen door de tarieven te verhogen.
Het stoort het comité dat er in het voorjaar, als het toeristische seizoen weer van start gaat, gaten zullen zitten in de diverse wandel- en fietsroutes. De oversteek van 300 meter over het water tussen de Hoeksche Waard en Zwijndrecht is een onderdeel van veel routes. De dichtstbijzijnde oversteekmogelijkheden zijn de Kiltunnel bij ’s-Gravendeel of de Heinenoordtunnel. In beide gevallen is er sprake van een aanzienlijke omweg.
Inmiddels werkt het samenwerkingsverband Ruimtelijke Inrichting Hoeksche Waard (RIHW) aan een plan om het veer te behouden. Als er voor het einde van deze maand een sluitend plan is, is Binnenmaas bereid maximaal 20.000 euro beschikbaar te stellen voor het komende jaar. De RIHW wil publiek-private samenwerking opzetten. De raad van Binnenmaas velt op 14 december het definitieve oordeel.