Nog steeds storing bij DigiD
DigiD heeft nog steeds last van de storing die vrijdagochtend begon. Volgens de woordvoerder van Logius, de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor DigiD, kent het systeem nog steeds een wisselende beschikbaarheid.
Dat kan ervoor zorgen dat sommige mensen niet kunnen inloggen, bijvoorbeeld bij het maken van onlineafspraken bij de GGD voor een coronatest of een prikafspraak. De GGD lijkt echter vooralsnog geen problemen te ondervinden.
De woordvoerder van Logius laat weten dat de instantie hard werkt aan een oplossing en bezig is met het zoeken naar de oorzaak. Bij de website allestoringen.nl zijn inmiddels duizenden meldingen binnengekomen van de storing bij DigiD. Het is verder onduidelijk hoeveel mensen precies last hebben van de storing. Logius weet nog niet hoe lang de storing gaat duren.
Een woordvoerder van de GGD laat weten dat er tot dusver geen melding binnen is gekomen dat DigiD vastloopt. Als het toegangssysteem niet werkt, krijgt de GGD hier in principe direct een melding van. Wel gaf de woordvoerder vrijdagochtend aan dat deze melding altijd nog binnen kan komen. „Dat weet je nooit.”
Als DigiD bij veel mensen hapert, bellen ze eerder naar de callcenters en de servicedesk van de GGD, voegde de woordvoerder daar aan toe. „Dat is een goeie graadmeter, want in die gevallen wordt het ontzettend druk bij ons. Dat is nu niet het geval.”