Krijnie van Selm (81): „Heel dom om de stekker uit de acceptgiro te trekken”
Het doek valt voor de acceptgiro. Definitief. „Heel dom”, reageert Krijnie van Selm (81). Toch trekt betaaldienstverlener Currence in juni 2023 de stekker uit het papieren betaalmiddel.
Waarschijnlijk kijken jongeren vreemd op. Acceptgiro? Nooit van gehoord. De Tikkie-generatie heeft ook niks met betalingen via papier en post. Hopeloos sloom en ouderwets.
Ouderen maken nog dankbaar gebruik van de geelgekleurde betaalmethode. Bedrag invullen, rekeningnummer noteren, handtekening zetten. Elke keer hetzelfde ritueel, hoewel veel gegevens tegenwoordig al zijn voorbedrukt.
Het besluit de acceptgirokaart –na dik 45 jaar– uit de lucht te halen, heeft Currence genomen na overleg met de banken. „Het gebruik van de gele acceptgiro loopt zeer snel terug, met ongeveer 30 procent per jaar”, zegt Currence-topman Van Delft. Over anderhalf jaar worden naar schatting nog maar twee miljoen acceptgiro’s verstuurd. Gebruikers krijgen begeleiding van financiële instellingen om over te stappen op alternatieven.
Niet blij
Krijnie van Selm uit Utrecht is „niet blij” met het verdwijnen van de acceptgiro. „Ik ga hem erg missen. Heel dom dat ze ’m wegdoen. Veel instanties lopen daardoor straks geld mis.” Het echtpaar Van Selm, 84 en 81 jaar oud, is online actief. Hij telebankiert, maar e-mailt niet. Zij telebankiert niet, maar e-mailt graag. „Grappig, hè? Mijn man zegt altijd: Print die email maar uit, dan lees ik ’m wel in mijn stoel.”
De acceptgiro mag niet verdwijnen, stelt Van Selm. „Zeker niet zolang de generatie van de vorige eeuw er nog mag zijn, de 80-plussers die niet allemaal een computer hebben. Maar goed, ik zit niet in de Tweede Kamer. Anders had ik tegengestemd. Want de politiek moet aandacht hebben voor iedereen, vind ik.”
Van Selm gebruikt al jaren acceptgiro’s om betalingen te verrichten en goede doelen te steunen. „Veel stichtingen sturen acceptgiro’s. Vorige week kreeg ik er drie, vier tegelijk.” Het gemak van de papieren betaalmethode spreekt haar aan. „Invullen en klaar is Kees. Ik heb mijn eigen organisaties en goede doelen waar ik geld naar over maak. Ontmoeting, Bartimeüs, de Saambinder bijvoorbeeld.”
De Utrechtse zit er niet meer op te wachten om te leren telebankieren. „Ik ga er echt niet aan beginnen om online bankieren nog onder de knie te krijgen. Misschien kan ik het best leren, maar ik heb er gewoon geen zin meer in. Ik word er kriegel van. Ik heb mijn hele leven al genoeg geleerd.” Zij heeft niet eens een mobiel om digitaal te betalen, haar man beschikt over een eenvoudig ding. „Alleen om bereikbaar te zijn.”
Laptop
Om toch betalingen te kunnen doen na het afschaffen van de acceptgiro, zijn haar kinderen en kleinkinderen vast bereid een handje te helpen. „Nee, ik vind het niet moeilijk om hulp te accepteren. De kinderen wonen alleen niet naast de deur.”
Van Selm, ondernemer in ruste, had in zijn arbeidzame leven „een leuk bedrijf” voor hijskraanverhuur. Kort geleden heeft hij, naast z’n computer, een laptop aangeschaft om gemakkelijker digitaal betalingen te kunnen doen.
„Af en toe lukt het niet. Dan gaat hij met de laptop onder de arm naar de bank en vraagt of ze hem even kunnen helpen. Dat is nooit een probleem. Ze kennen hem daar al lang.” Met een lach: „Zo’n opa willen ze wel helpen, hè?”