Geen extra tegemoetkoming voor gedupeerde klanten Welkom Energie
Het kabinet ziet geen mogelijkheden om de gedupeerde klanten van Welkom Energie tegemoet te komen. Met hoeveel extra kosten mensen worden geconfronteerd verschilt per persoon en „is niet algemeen vast te stellen”, schrijft staatssecretaris Dilan Yesilgöz (Economische Zaken) aan de Tweede Kamer.
Het kabinet koos er afgelopen maand voor om de energiebelasting en de elektriciteitstarieven voor volgend jaar te verlagen. Zo moeten huishoudens worden gecompenseerd voor de hogere energierekening die dreigt door de fors gestegen prijzen voor gas. Er werd niet gekozen voor een meer gerichte aanpak, omdat dat tijdrovend zou zijn en de gestegen prijzen per huishouden voor grote verschillen zorgen.
„Deze redenering gaat ook op bij een eventuele inzet om de stijging van de energierekening voor de klanten van Welkom Energie te mitigeren”, schrijft Yesilgöz. Mensen hebben bijvoorbeeld contracten met verschillende looptijden en verschillend energieverbruik. De bewindsvrouw benadrukt dat de lagere energiebelasting ook de klanten van Welkom Energie „enige verlichting” zal geven.
Energiebedrijf Eneco neemt de levering aan de gedupeerde klanten over. Dat bedrijf zal klanten na vier maanden de kans geven hun contract aan te passen, als de tarieven tegen die tijd voordeliger zijn dan nu, aldus Yesilgöz.
Welkom Energie werd vrijdag failliet verklaard. Door de hoge gasprijzen kon het bedrijf de lage tarieven waartegen klanten contracten hadden afgesloten niet meer handhaven zonder verlies te lijden.
Klanten die nog een welkomstbonus van het bedrijf tegoed hadden, of een teruggave vanwege een hoog betaald termijnbedrag, krijgen dit waarschijnlijk niet volledig terug. Een curator die het faillissement begeleidt, bepaalt wat hiermee moet gebeuren.