„Groen licht ACM voor inperken aanbiedingen voor ongezond voedsel”
Supermarkten kunnen de hoeveelheid ongezonde aanbiedingen in hun reclamefolders verminderen, en toch hun eigen commerciële beleid voeren, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tegen online onderzoeksplatform Pointer van KRO-NCRV. Demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid wachtte op een reactie van de ACM voordat hij hierover verder in gesprek kan gaan met de supermarkten, maar die weg lijkt nu vrij.
Momenteel is ongeveer 80 procent van de aanbiedingen van supermarkten gewijd aan ongezonde producten, bleek vorig jaar uit onderzoek van Stichting Questionmark. Tegelijkertijd nemen ze wel deel aan het Nationaal Preventieakkoord dat als doel heeft de gezondheid van Nederlanders te verbeteren.
ChristenUnie en 50PLUS dienden daarom afgelopen februari een motie in waarin zij de regering verzochten afspraken te maken met de supermarkten om 80 procent van de reclames te wijden aan producten uit de Schijf van Vijf.
De supermarkten vreesden dat deze afspraken over consumentenprijzen zouden gaan, en daarom vanuit mededingingsoogpunt niet zouden zijn toegestaan. De onafhankelijke toezichthouder ACM geeft nu tegen Pointer aan geen problemen te zien.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), vertegenwoordiger van de supermarktbranche, wilde inhoudelijk geen reactie geven tegen Pointer, maar zegt wel in gesprek te zijn met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de motie. Staatssecretaris Blokhuis zei tegen Pointer dat hij eind oktober terug zal rapporteren aan de Tweede Kamer over de uitvoering van de motie.