Zuckerberg: Niet waar dat bij Facebook winst boven veiligheid gaat
Het is „gewoon niet waar” dat Facebook winst boven de veiligheid van gebruikers zou stellen, zegt Facebook-topman Mark Zuckerberg. In een lange verklaring op zijn Facebook-account verweert hij zich tegen de recente kritiek over de invloed van Facebook op met name de geestelijke gezondheid van kinderen en tieners.
Dinsdag vond in Washington een speciale hoorzitting plaats van een parlementscommissie, waar een voormalig medewerkster van Facebook waarschuwde voor het megabedrijf. Deze Frances Haugen maakte zich onlangs bekend als klokkenluider. Ze zei dat Facebook uit eigen onderzoek weet dat zijn apps, zoals Instagram, de geestelijke gezondheid van sommige jonge gebruikers schaden. Haugen zou in haar tijd bij het bedrijf ook keer op keer gezien hebben dat Facebook winst maken belangrijker vond dan sociale aspecten.
Maar volgens Zuckerberg is het een realiteit dat jonge kinderen technologie gebruiken. „Denk aan de vele schoolkinderen met een smartphone.” In plaats van dit te negeren, zouden technologiebedrijven juist moeten werken aan initiatieven om een veilige digitale omgeving te creëren. Daarbij wijst hij op inspanningen van zijn bedrijf die speciaal gericht zijn op kinderen, zoals Messenger Kids. Die berichtendienst moet jonge gebruikers een veiliger alternatief bieden voor de normale Messenger van Facebook.
Zuckerberg benadrukt daarnaast dat geen enkel technologiebedrijf er baat bij heeft als zijn producten mensen boos of depressief maken. Facebook verdient zijn geld met advertenties, en adverteerders vinden het volgens Zuckerberg belangrijk dat hun reclame niet naast schadelijke content komt te staan. De topman vindt het daarom vervelend dat de hele kwestie in het publieke debat nu zo uit zijn verband gerukt zou worden. Ook geeft hij aan dat hij al herhaaldelijk in het Amerikaanse Congres heeft gezegd dat er gewerkt moet worden aan een update van de internetregels, omdat het bedrijfsleven niet alle keuzes over sociale kwesties zelf zou kunnen maken.