Korvetten: tegen terroristen, piraten en smokkelaars
Een grote meerderheid in de Tweede Kamer (CDA, VVD, LPF, D66, ChristenUnie, SGP) wil dat minister Kamp (Defensie) twee M–fregatten verkoopt aan België en de opbrengst (geraamd op ongeveer 200 miljoen euro) gebruikt om vier korvetten te laten bouwen door Koninklijke Scheepswerf De Schelde. Minister Kamp is daar geen voorstander van, maar praat er donderdag verder over met de Kamer. Wat kan een korvet in vergelijking met een fregat, hoeveel kost zo’n schip en hoe veel man gaan er aan boord?
Korvetten zijn er in vele soorten en maten, maar ze zijn altijd een slag kleiner dan fregatten. Het standaard–korvet, waarnaar Defensie zelf studie heeft verricht, kent een waterverplaatsing van 2800 ton, heeft een helikopterdek, is 100 tot 110 meter lang en kost 147 miljoen euro. Een standaard–korvet vaart een stuk langzamer dan een multipurpose–fregat (20 tegenover 29 knopen), maar kan dat compenseren met snelle speedboten aan boord en een NH–90–helikopter.
De bemanning is begroot op vijftig man. Volgens schout–bij–nacht buiten dienst en oud–directeur Materieel van de Koninklijke Marine, ir. J.G. Nanninga, zou het ook mogelijk moeten zijn de korvetten zo te bouwen, dat een bemanning van dertig koppen voldoende is. Nanninga is tegenwoordig adviseur bij defensiebedrijf Thales.
De in vergelijking met fregatten kleinere bemanning op een korvet, levert Defensie ook een kostenbesparing op. Een bemanningslid kost ruwweg 45.000 euro per jaar. Als een korvet met honderd koppen minder kan dan een fregat, betekent dat dus een besparing van 4,5 miljoen euro per jaar.
De S–korvetten zijn niet geschikt voor traditionele oorlogsvoering. „Maar de Russische beer op de oceaan hoeven we niet meer te bestrijden", aldus Nanninga. De dreiging verplaatst zich van de oceaan naar onze kuststrook, meent ook het CDA. „Eén speedbootje met dynamiet naast een chemicaliëntanker en heel Rotterdam staat in brand", zei CDA–Kamerlid Kortenhorst woensdag tegen Kamp.
Voor crisisbeheersingsoperaties heeft Kamp naast de M–fregatten binnenkort de beschikking over vier supermoderne luchtverdedigings– en commandofregatten. De korvetten zijn bij uitstek geschikt voor de ’nationale taken’ op de Noordzee en in het Caribisch gebied rond de Nederlandse Antillen en Aruba. Dat houdt in: bestrijding van terrorisme, piraterij, en smokkel van drugs, mensen en wapens. De korvetten worden ook wel ’lange–afstand–patrouillevaartuigen’ (LAP) genoemd. Die nationale taken worden nu verricht door fregatten, die daarvoor in de ogen van de Kamer te duur en te zwaar bewapend zijn.
België heeft meer dan serieuze belangstelling voor de twee Nederlandse M–fregatten. Volgens VVD–Kamerlid Van Baalen heeft de Belgische premier Verhofstadt onlangs tegenover hem nog bevestigd dat België de schepen over wil nemen. Daarmee zou een bedrag gemoeid zijn van ongeveer 200 miljoen euro. De belangstelling zou tegenover Kamp afgelopen maandag nog eens herhaald zijn door de Belgische minister van Defensie.
Behalve dat de korvetten volgens Nanninga beter geschikt zijn voor de nationale taken is er ook nog het argument van de Nederlandse kennisindustrie. Een bedrijf als de scheepswerf Koninklijke De Schelde kan nieuwe orders zeer goed gebruiken.
„Korvetten zijn nuttig en nodig voor de veiligheid van het land en bovendien goed voor de BV Nederland. Zonder nieuwe orders valt het marinecluster om en dat kost 1200 functies", hield LPF–Kamerlid Herben minister Kamp voor. Een meerderheid in de Kamer vindt dat Defensie en het ministerie van Economische Zaken die maatschappelijke baten ook moeten meetellen. Minister Kamp antwoordt de Kamerleden donderdagavond.