Kamer pleit voor meer wegen
De Tweede Kamer wil dat er meer geld gaat naar de aanleg van wegen, om zo het fileleed te bestrijden. Een meerderheid van CDA, VVD en LPF pleitte daarvoor dinsdag in het debat over de begroting van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat voor volgend jaar.
Het CDA wil af van de voorgestelde korting van 140 miljoen euro op de aanleg van spitsstroken. De partij wil daarmee lokale en regionale wegen verbeteren. VVD en LPF steunen dat plan. Peijs leek na afloop van het debat wel te voelen voor het CDA-voorstel.
De grootste oppositiepartij, de PvdA, vindt juist dat er „een onevenredig groot bedrag” naar de aanleg van wegen gaat. In plaats van het geld daaraan te besteden, wil de partij 200 miljoen euro meer investeren in het openbaar vervoer (OV). Dat geld moet in een innovatiefonds komen om projecten te financieren zoals gratis OV en een betere aansluiting van trein, tram, bus, auto en fiets. PvdA-kamerlid Dijksma maakte zich met steun van CDA en SGP nog sterk voor een treinverbod voor mensen die zich keer op keer misdragen in de trein. Het CDA bepleitte een keiharde aanpak van zwartrijders. Ze moeten direct een boete krijgen als ze worden aangehouden, vindt CDA’er Van Hijum.
Dijksma verweet Peijs dat zij de files enkel door de aanleg van nieuwe wegen wil oplossen. Onderhoud zou moeten voorgaan. Ze noemde hierbij de „soap” rond de te gladde wegen in Zuid-Holland, waar een snelheidsbeperking geldt tot 70 kilometer per uur. CDA’er Van Hijum vroeg zich af of de minister, zoals ze vlak voor het afgelopen weekeinde aankondigde, de problemen in een halfjaar kan oplossen. Wegens het weer en de opstoppingen twijfelen wegenbouwers aan die plannen.
SGP-kamerlid Van der Staaij voegde daaraan toe dat Peijs de toestand van het wegdek wil herstellen met terzijdestelling van de regels voor aanbesteding. „Is dit wel een veilige route?” vroeg de SGP’er zich af. „Zal dit voor de rechter standhouden?” Zijn ChristenUnie-collega Slob vroeg de minister op dit punt nog of er een verband bestaat tussen het aantal verkeersdoden en de slechte staat van het wegdek.
Slob nam het in zijn bijdrage ook op voor het OV. „Het is ronduit slecht dat het OV een steeds slechtere concurrentiepositie krijgt ten opzichte van de auto”, vindt hij. Als het aan hem ligt, gaat daarom de snelheid van de treinen omhoog naar 200 kilometer per uur. De trein wordt zo een aantrekkelijk alternatief voor de auto, is zijn redenering. Hij pleitte voor een serieus onderzoek naar een verhoging van de spanning op het hoofdrailnet van 1500 volt naar 25 kilovolt.
CDA, VVD, ChristenUnie en SGP braken dinsdag ook een lans voor de binnenvaart. De vaarwegen zijn zeer geschikt om goederen over te vervoeren en kunnen bijdragen aan een vermindering van het fileleed, vinden de partijen. Toch zijn ze tot nu toe onderbenut, aldus Van Hijum. Het onderhoud van de vaarwegen is daarnaast ronduit slecht, stelde Van der Staaij. „Op sommige plekken vallen de sluisdeuren er bijna uit.”
Een kamermeerderheid wil dat het kabinet afziet van de aanleg van noodoverloopgebieden. Andere maatregelen, zoals het verleggen van dijken en het aanpassen van rivierbeddingen, zouden beter werken tegen overstromingen, denken CDA, PvdA en LPF. Uit onderzoek blijkt bovendien dat er minder water via de Rijn naar Nederland komt, dan eerder werd gedacht.