Ultimatum aan lokale krant Kapelle om weigeren advertentie
De gemeente Kapelle weigert om nog langer gemeenteberichten te plaatsen in de Zeeuwse huis-aan-huis krant De Scheldepost als de uitgever, Trainews Media, zijn advertentiebeleid niet wijzigt. Trainews neemt in zijn titels geen advertenties op waarvan de inhoud indruist tegen de christelijke waarden van de uitgever.
Kapelle stelde de uitgeverij een ultimatum tot 1 oktober nadat een aankondiging van Kapelle Cultureel was geweigerd. Het betrof een muziekoptreden. Mede-eigenaar van Trainews Media, Daniël van Iwaarden, zegt dat de advertentie niet past binnen de „identiteitskaders” die Trainews Media voor zichzelf heeft opgesteld. De gemeente vraagt Van Iwaarden de identiteitskaders op te heffen, anders vertrekt zij als klant.
„Onze identiteitskaders staan niet toe dat wij theatervoorstellingen, toneeluitvoeringen en muziekfestivals aankondigen”, legt Van Iwaarden zijn beleid uit. „Ook werken wij niet mee aan het expliciet promoten van activiteiten op de zondag. Een ondernemer die op zondag open is mag uiteraard in onze krant adverteren, maar als hij een advertentie wil plaatsen waarin expliciet speciale zondagse aanbiedingen worden aangekondigd, plaatsen wij die niet.”
De gemeente Kapelle vindt de „filtering” van berichtgeving „onacceptabel”. „De Scheldepost is een krant van, voor en door iedereen in de gemeente Kapelle, ongeacht religie, kleur en geaardheid”, aldus burgemeester Fons Naterop.
Van Iwaarden betreurt de stap van de gemeente. „Gelukkig hebben ze wel gezegd respect te hebben voor onze overtuiging. Maar ze geven ook aan niet mee te willen betalen aan een krant die in hun ogen censuur toepast.”
Van Iwaarden erkent dat er sprake is van „een lastige situatie”. „Er zijn zelfs ondernemers die hun contracten hebben opgezegd.” Maar hij is niet voornemens de identiteitskaders te schrappen. „De Heere vraagt mij om gehoorzaamheid. Ik word door het Woord bemoedigd dat we niet moeten opkijken als we verdrukt worden.”