Ambitieuze plannen voor een nieuw Den Haag-Centraal
Wethouder Bruins grijpt naar wat meer houvast als de helikopter een schuine bocht maakt. Zijn collega Norder maakt de ene foto na de andere met zijn mobiele telefoon. Een halfuur daarvoor gaven de beide wethouders het startsein voor de bouw van een nieuw Centraal Station in Den Haag.
Na die officiële handeling volgde maandag een viertal helikoptervluchten voor de wethouders en de pers. „Om te zien hoe grijs het gebied er nu bijligt.” Het Centraal Station steekt vanuit de lucht inderdaad grijs en grauw af bij de witte en oranje gebouwen in de omgeving.
Over vijf jaar moet het er vanuit de lucht allemaal heel anders uit zien. Dan kijk je zo de stationshal in. De nieuwe openbaarvervoerterminal krijgt een geheel glazen dak. „Licht, ruim en overzichtelijk”, zo prijst wethouder B. Bruins het ontwerp.
Volgens de wethouder van Verkeer is de vernieuwing van station Den Haag hard nodig. „Nu al maken elke dag 190.000 reizigers gebruik van het station. In 2020 zal dat aantal naar verwachting gegroeid zijn naar 350.000. Dit vanwege de komst van Randstadrail in 2006 en de aansluiting op het hsl-netwerk in 2007.”
Randstadrail is het nieuwe lightrailspoor tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam. De hsl-zuid zal Den Haag op enkele kilometers afstand passeren, maar een speciale shuttle zal de Hagenezen vier keer per dag op station Rotterdam brengen, waar ze kunnen overstappen op de echte hogesnelheidslijn.
Wethouder Bruins zegt zich echter grote zorgen te maken over deze aansluiting. „Ik heb er nog steeds geen officieel document met handtekening van gezien. Bovendien vind ik vier keer per dag veel te weinig, dat moet minstens acht keer per dag zijn. Den Haag zal er klaar voor zijn.”
CDA-raadslid A. Lutter valt hem daarin bij. „In de Tweede Kamer is een motie aangenomen dat er tien keer per dag een aansluiting moet zijn op de hsl. Dat is nodig omdat veel Haagse regeringsambtenaren voor overleg naar Brussel moeten. Zij nemen allemaal de trein.”
Vanwege de komst van de hsl krijgt Den Haag-Centraal een forse subsidie van het Rijk: 128 miljoen euro. De hofstad is de eerste van de zes steden met een hsl-aansluiting die deze financiële toezegging heeft ontvangen. De andere steden zijn Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Arnhem en Breda. De projecten rond de stations worden de Nieuwe Sleutelprojecten (NSP) genoemd.
In Den Haag wordt al volop gewerkt aan ”Den Haag Nieuw Centraal”. De stootblokken op de sporen zijn 50 meter teruggezet om de bouw van een tramplatform erboven mogelijk te maken. Op het naastgelegen Anna van Buerenplein is een kraan druk met het slopen van een parkeergarage. Auto’s moeten in de toekomst onder de grond verdwijnen en het plein moet weer een echt plein worden met een groene uitstraling. De Rijksgebouwendienst zet er ook een nieuw gebouw neer, waarschijnlijk bestemd voor ANNO. Deze organisatie wil de Nederlandse cultuur en geschiedenis dichter bij het publiek brengen.
Het zwart-witte gebouw van winkelcentrum Babylon zal over enkele jaren niet meer te zien zijn. Tegen het winkel- en uitgaanscentrum komen onder andere twee woontorens te staan van 100 en 140 meter hoog. Op de begane grond komen winkels en horeca.
Ook het Koningin Julianaplein wordt bebouwd. De bekende architect Rem Koolhaas heeft een gebouw getekend met hoge driehoekige openingen richting het station. Als laatste wordt het busplatform aangepakt. De gemeente wil de ruimte beter benutten en gaat twee kantoorgebouwen bouwen van maximaal 70 meter hoog.
Gabriëlle Klaver, redacteur van een vakblad voor commercieel onroerend goed, vraagt zich af of de plannen niet te ambitieus zijn. „Steeds meer kantoren in Nederland staan leeg. Den Haag heeft lange tijd het voordeel gehad dat overheidsdiensten kantoorruimte nodig hadden. Zo heeft het ministerie van Onderwijs de complete Hoftoren in beslag genomen. Maar ook bij de ministeries moeten ambtenaren verdwijnen, waardoor de vraag naar kantoorruimte zal afnemen.”
Wethouder Norder van Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Ontwikkeling verwacht echter dat het Rijk een deel van de te bouwen kantoren nodig zal hebben. „Kijk maar eens rond, er is hier in het centrum geen kantoorruimte te huur. Toen het stadhuis gebouwd werd, dachten mensen ook dat het te groot was. Maar nu blijkt het juist te klein te zijn en moeten ambtenaren ergens anders ondergebracht worden.”