Ministerie onderzoekt klachten over tester Lead Healthcare
Het ministerie van Infrastructuur start een onderzoek naar de „diverse klachten” die het heeft ontvangen over Lead Healthcare, een bedrijf dat coronatests uitvoert voor reizigers. Op basis van de uitkomst van het onderzoek en eventueel aanhoudende klachten, kan Lead als testaanbieder worden uitgesloten, zegt het ministerie op vragen van het ANP.
Bij het verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur zijn de signalen bekend dat commerciële testbedrijven niet altijd op tijd een testuitslag leveren. „Daarnaast zien we helaas dat een aantal testaanbieders minder serieus met het testen van reizigers omgaat en niet voldoet aan de voorwaarden die we aan hun dienstverlening hebben gesteld”, zegt een woordvoerster. Enkele aanbieders zijn hier al informeel op aangesproken, en vorige week stuurde het ministerie nog een officiële brief „om nogmaals te wijzen op de kwaliteit van deze dienstverlening”.
In de media en op sociale platforms als Facebook klagen tal van Nederlanders over de dienstverlening van Lead Healthcare. Vaak komen de testuitslagen, veelal nodig voor een reis naar vakantiebestemmingen, niet of veel te laat binnen. Sommige mensen vertellen dat ze urenlang aan de telefoon hebben gehangen, waarna de verbinding is verbroken. RTV Oost maakt zelfs melding van locaties waar mensen naartoe worden gestuurd, maar waar helemaal geen testcentrum is.
Lead zelf wijst volgens het ministerie naar de franchisenemers die zij hebben ingehuurd. Namens Lead Healthcare runnen zij enkele testlocaties.
Lead Healthcare was dinsdagmiddag niet bereikbaar voor commentaar.