Herbouw spoorbrug bij Bad Nieuweschans symbolisch begonnen
Met luide toeters is vrijdag in het Duitse Weener, net over de grens bij het Groningse Bad Nieuweschans, het symbolische startsein gegeven voor de herbouw van de spoorbrug over de Eems. De plechtige handeling werd verricht door verschillende Duitse hoogwaardigheidsbekleders.
De Friesenbrücke werd eind 2015 kapot gevaren door een vrachtschip. Ook het fundament raakte beschadigd. Over de brug reden tot dan toe treinen van Arriva tussen Bad Nieuweschans en het Duitse Leer, met dagelijks honderden Groningse passagiers aan boord. Ook voetgangers en fietsers maakten gebruik van de verbinding.
De nieuwe spoorbrug moet de grootste hef- en draaibrug van Europa worden, met een totale lengte van 337 meter waarvan het draaibare deel 145 meter gaat meten. De kosten worden geraamd op 125 miljoen euro. De werkzaamheden starten begin volgend jaar. Als alles volgens plan gaat, is de nieuwe Friesenbrücke eind 2024 klaar.
Eigenlijk zou het startsein voor de herbouw een week geleden al worden gegeven. Maar het werd uitgesteld omdat Deutsche Bahn het niet gepast vond een feestje te vieren terwijl elders in Duitsland verwoestende overstromingen waren.