Wet stelt paal en perk aan telefoonterreur
Telefoontjes van verkopers die een product of dienst willen slijten, zijn voor velen een bron van ergernis. Daarom gaat vanaf donderdag een aanpassing van de Telecommunicatiewet in. Er verandert het nodige.
Vanaf donderdag 1 juli mogen telemarketeers niet langer willekeurig mensen bellen voor een verkooppraatje. Dat voorkomt veel irritatie, verwacht Diana Janssen, directeur van Data Driven Marketing Association (DDMA), de brancheorganisatie voor data en marketing.
Wat zijn de huidige regels van de Telecommunicatiewet?
„Tot 1 juli mogen ondernemingen willekeurig mensen bellen, tenzij iemand ingeschreven staat in het bel-me-nietregister. In dat geval mag een bedrijf geen telefonisch contact opnemen voor commerciële, ideële of charitatieve doelen. Wel kan een bedrijf iemand die in het register staat nog benaderen als diegene eerder klant was, tot maximaal drie jaar terug.
Wanneer een telemarketeer iemand belt, is hij verplicht om deze persoon de mogelijkheid aan te bieden om volgende telefoontjes van het bedrijf af te wijzen, het zogeheten recht van verzet. Maakt diegene daar gebruik van, dan mag hij niet meer worden gebeld door die organisatie.”
Wat verandert er vanaf 1 juli?
„Na de wetswijziging hoeven mensen zich niet meer te registreren om níét gebeld te worden, maar moeten zij vooraf toestemming geven voor telefonisch contact. Een bedrijf mag na 1 juli alleen diegenen benaderen die hiervoor toestemming hebben verleend. Het bel-me-nietregister verdwijnt.
Ook geeft de wetswijziging toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meer handvatten om de wet te handhaven. Dit betekent dat de beller vanaf 1 juli moet bewijzen dat het gesprek mocht plaatsvinden omdat hij toestemming had of belde vanwege een klantrelatie. Nu moet de ACM aantonen dat het gesprek niet was toegestaan.”
Wanneer ben ik een klant en kan ik worden benaderd?
„Iemand is klant als er een financiële transactie tussen een bedrijf of organisatie en die persoon plaatsheeft. De regelmatige webshopbezoeker die niets koopt, is dus geen klant.”
Krijg ik straks helemaal geen commerciële telefoontjes meer?
„Dat is niet te garanderen. Het kan zijn dat iemand telefoontjes ontvangt van bedrijven waar hij eerder klant is geweest. Die mogen nog steeds contact opnemen met een voormalige klant tot maximaal drie jaar na de koop of afloop van bijvoorbeeld een telefoonabonnement. Als iemand zijn overeenkomst bij Ziggo beëindigt, mag de provider hem bellen met een aanbieding tot maximaal drie jaar nadat het abonnement afliep.
Ook hebben bedrijven geen beltoestemming nodig als het gaat om serviceberichten; berichtgeving die puur informerend van aard is. Het zou dus kunnen dat iemand een telefoontje krijgt met de melding dat een pakket later wordt bezorgd.”
Wat verandert er voor de telemarketeer?
„Om de lijst met mensen die gebeld mogen worden uit te breiden, zullen telemarketeers mensen zo ver moeten krijgen dat ze toestemming geven. Dat kan door reclame te maken, om mensen met het bedrijf in aanraking te brengen.
Ook moet een verkoper opletten dat mensen geïnformeerd toestemming geven. Het moet duidelijk zijn dat en waarvoor iemand toestemming verleent. Het toestemmingsvinkje mag dus niet verstopt zijn in de kleine lettertjes van algemene voorwaarden.
Het blijft nog wel verplicht voor telemarketeers om het recht van verzet aan te bieden. Iemand die toestemming voor telefonisch contact heeft gegeven, kan die altijd weer intrekken.”
In hoeverre geldt de aanpassing voor goede doelen?
„Voor goede doelen gelden dezelfde regels als voor bedrijven met een winstoogmerk. Donateurs –die hebben een financiële relatie met de organisatie– gelden als klanten en mogen worden gebeld tot maximaal drie jaar na de laatste donatie. Mensen die geen financieel contact hebben gehad met de goede doelen gelden als niet-klant en mogen alleen na toestemming worden gebeld.
De wetswijziging geeft goede doelen wel de ruimte om mensen te bellen die een duidelijke relatie met de organisatie hebben, zoals vrijwilligers. Daar is geen transactie of toestemming voor nodig. Een goed doel mag dus wel een collectant bellen om te vragen of hij nog een keer langs de deuren wil gaan.”
Hoeveel effect zal de wijziging hebben?
„Ik denk dat de wetgeving bijdraagt aan het tegengaan van ongewenste telefoontjes en op die manier veel ergernis bij mensen voorkomt. De irritatie door telemarketing zal vooral afnemen als toezichthouder ACM streng optreedt tegen bedrijven die zich niet aan de wet houden. Ik hoop dat de ACM dat ook echt gaat doen.”