Amsterdam wil bezoeker met campagne wijzen op ‘breed aanbod’
Nu de stad weer steeds levendiger wordt, begint Amsterdam dinsdag een campagne om bezoekers te trekken. In eerste instantie richt die zich op mensen uit eigen land, maar vanaf volgende week ook op reizigers uit omringende landen. De campagne is volgens wethouder Victor Everhardt van Economische Zaken niet bedoeld om toeristen te lokken die alleen komen om wiet te roken, veel alcohol te drinken en de Wallen te bezoeken. „Deze bezoekerscampagne moet bijdragen aan het economisch herstel van de stad.”
Volgens de wethouder breken er betere tijden aan voor de bezoekerseconomie „die vóór corona zorgde voor 70.000 directe banen, zo’n 10 procent van de werkgelegenheid”. „Om potentiële bezoekers bij hun oriëntatie te inspireren met het brede aanbod wat Amsterdam te bieden heeft, starten we een campagne.”
Volgens Everhardt laat de campagne zien wat Amsterdam te bieden heeft op het gebied van kunst, cultuur, culinair, verblijf, winkels en attracties. „Amsterdam is een compacte stad waar je in een korte tijd veel kunt zien en beleven en van waaruit je gemakkelijk de veelzijdige regio kunt bezoeken.” Tegelijkertijd is er een campagne in de binnenstad die zich richt op het tegengaan van overlast.
Amsterdam&partners voert de campagne uit. De gemeente investeert een ton, het bedrijfsleven en culturele partners dragen 60.000 euro bij.
De enorme toename aan toeristen voor de coronacrisis bracht in de hoofdstad flinke overlast met zich mee. Het stadsbestuur werkt momenteel aan een nieuw internationaal imago, waarmee Amsterdam in de toekomst een ander soort bezoeker wil trekken dan voorheen. Everhardt benadrukt in de brief dat dit wel enkele jaren in beslag zal nemen.
Vorige week maakte burgemeester Femke Halsema bekend dat er extra maatregelen komen om de stad te wapenen tegen de toenemende drukte en overlast voor komende zomer.