Recensie: Seldom Sene brengt barok op vijf blokfluiten
Blokfluitkwintet Seldom Sene, dat inmiddels alweer een kleine vijftien jaar succesvol aan de weg timmert, blaast een traditie nieuw leven in die in de barok gemeengoed was: het opnieuw instrumenteren van bestaande stukken.
De cd ”Concerto Barocco” start met een concerto van Vivaldi voor vier soloviolen, twee altviolen, cello en basso continuo in b-klein. De ingrepen zijn fors. Zo is bijvoorbeeld in de eerste plaats de toonsoort getransponeerd naar d-klein en wordt vervolgens dankbaar gebruikgemaakt van nieuwe noten die Bach al had toegevoegd in zijn transcriptie (in a-klein!) voor vier soloklavecimbels, strijkorkest en basso continuo. De grootste wijziging betreft uiteraard het instrumentarium: vier altblokfluiten, contrabasblokfluit en klavecimbel.
Het resultaat is verbluffend. In dit arrangement zijn alle stemmen van het gehele oorspronkelijke ensemble, inclusief alle orkestpartijen, te horen in een overtuigende en aansprekende interpretatie. Vervolgens speelt Matthias Havinga (op kistorgel) Bachs virtuoze klavecimbeltranscriptie van een ander Vivaldi-concerto en voert Seldom Sene twee muzikale parels uit van Scheidt en Bertali. Bij de resterende stukken werken de vijf blokfluitisten en Havinga weer samen in werken van Bach en Händel, waarbij het klavecimbel/orgel afwisselend de functie van basso continuo en de vertolking van specifieke instrumentengroepen of zelfs een solo op zich neemt.
Dit alles loepzuiver, homogeen en sprankelend uitgevoerd met prachtige samenklanken, stijlgetrouwe fraseringen en voorbeeldig ensemblespel.
Concerto Barocco – Seldom Sene – Matthias Havinga; Brilliant Classics (96181); € 9,99; bestellen: www.klassiek.nl