Recensie: Iddo van der Giessen speelt in Haarlem
Organist Iddo van der Giessen nam zijn tweede cd op in de Haarlemse Sint-Bavo, met een stevig driegangenmenu: muziek van Franz Liszt, César Franck en Bach.
Het Bavo-orgel heeft een stevig karakter; het vereist heel wat handigheid om het instrument in deze muziek optimaal te laten klinken. Er is duidelijk veel aandacht aan het vertalen gegeven, en in de Duitse romantiek vormen orgel en organist een hecht duo. Het ontbreken van ‘sensuele’ grondstemmen compenseert Van der Giessen door vrij en improvisatorisch te spelen.
In de muziek van Liszt (de Fantasie und Fuge over ”Ad nos”) gaat dat prima, al werkt het in de zachte passages in deel 1 ook wat vermoeiend. Maar in het tweede deel is de muzikale uitvoering werkelijk af, en deel 3 drie krijgt het volle pond. Respect! De luisteraar ervaart een liveconcert, kleine rafel zijn er niet uitgeknipt…
Twee (prachtige) werken van Karg-Elert vormen een brug naar Francks Fantasie in A. De keuze om de tongwerken (waar Franck ze voorschrijft) ook werkelijk te gebruiken, is plausibel, en hier hoor je ook duidelijk dat deze organist orkestraal denkt! De Chaconne van Bach is hier door Van der Giessen gearrangeerd in de traditie van romantici als Best. Een interessante gedachte, al vraag je je wel af of iets meer meebuigen qua articulatie en toucher richting het barokorgel een logischer resultaat had opgeleverd…
De opname is ruimtelijk, met uitstekende toelichtingen in het booklet.
Iddo van der Giessen – Müller Organ – St Bavo Haarlem; Tuliprecords.nl (TURE 202030); € 17,50; bestellen: www.iddovandergiessen.nl