Versoepelingen zorgen voor opluchting
De avondklok gaat overboord, spontaan shoppen kan weer, terrassen gaan open en thuis zijn twee bezoekers welkom. Opluchting overheerst. Teleurstelling is er ook. Drie portretten.
De helft minder klanten dan vorig jaar
Jan van Vijven (64), eigenaar van doe-het-zelfzaak Hubo in ’s-Gravenpolder
„Heel fijn dat het winkelen op afspraak eraf gaat en klanten weer spontaan kunnen langskomen. Veel klanten in de winkel: daar loopt je als ondernemer warm voor. Het winkelen op afspraak werkte wel, maar was verre van ideaal. Steeds die rinkelende telefoon, ik ben blij dat dat voorbij is.
Vergeleken met vorig jaar –toen mensen massaal huis en tuin gingen opknappen– is de omzet dit jaar ongeveer de helft lager, vergeleken met het jaar ervoor ongeveer een kwart.
De bestellingen via de webshop liepen wel goed door. Meststoffen, diervoeders: zulke goederen moeten toch ingeslagen worden. Maar je mist de impulsaankopen. Mensen bestellen wat ze van plan waren te bestellen. Meer niet.
Ook zorgden al die onlinebestellingen voor een flinke werkdruk bij het personeel. Alles moet toch uitgezocht, ingepakt en klaargezet worden.
Als de temperatuur oploopt, loopt het klantenaantal op, is onze ervaring. Mensen slaan dan aan het klussen. Wat dat betreft komen de versoepelingen voor onze zaak precies op tijd.”
Gehoopt op bredere openstelling horeca
Ruben Bakker (46), eigenaar van horecagelegenheid Bellevue in Sliedrecht
„Dat de terrassen weer deels open mogen, is goed nieuws. Het is een eerste stap in de richting van verdere heropening.
Tegelijkertijd ben ik ook wat teleurgesteld. We mogen nog steeds geen gasten binnen verwelkomen. Dat is echt jammer. Als het mooi weer is, zullen de mensen wel buiten op een terras gaan zitten. Maar als het regent en de zon niet schijnt, is het een ander verhaal. Dan is het voor ons eigenlijk niet lonend om open te gaan. Het personeel moet namelijk wel gewoon betaald worden.
Daarbij komt dat we slechts een aantal uur open mogen, van 12 uur ’s middags tot 6 uur ’s avonds. Een heel grote omzet verwachten we dan ook niet.
Financieel zijn de afgelopen maanden zwaar geweest. Er komt nagenoeg niets binnen en de steun vanuit de overheid is niet toereikend. Je moet als horeca-ondernemer veel zelf bijleggen.
We kunnen het hoofd boven water houden, maar de hele situatie gaat me niet in de koude kleren zitten. Ik probeer positief te blijven, maar de lol gaat er wel af zo.”
Rust door verruiming bezoekregeling
Jannie Veldhuizen-Kunst (90), woont in Huize Winterdijk in Gouda
„Het is fijn dat we in plaats van één bezoeker weer twee bezoekers mogen ontvangen. Dat geeft toch wat meer rust.
Nu gebeurt het weleens dat ik al iemand op bezoek heb gehad die dag en dat er dan nog iemand binnenloopt. Officieel mag dat natuurlijk niet. Het voelt dan niet fijn dat je in overtreding bent. Daarom vind ik het wel een opluchting dat er meer mensen per dag welkom zijn.
Zelf ben ik weduwe. Gelukkig heb ik een dochter die heel dichtbij woont. Zij is benoemd tot mantelzorgster en mag elke avond hier komen. Dat is voor mij heel belangrijk. Dan heb je toch dagelijks contact. Naast mijn dochter mag er dan nog iemand komen.
Mijn kinderen en verdere familie wonen tamelijk verspreid over Nederland. Als ze willen komen, bellen ze meestal van tevoren. Dan gebeurt het wel dat ik moet zeggen: kom die dag maar niet, dat gaat niet, er is al iemand geweest. Gelukkig komt dat niet heel vaak voor. Maar dat er meer ruimte komt voor bezoek is wel zo fijn.”