Philips en Heineken willen tegen 2040 geen CO2 meer uitstoten
Philips en Heineken willen tegen 2040 helemaal geen CO2 meer uitstoten. De Nederlandse bedrijven hebben een initiatief daartoe ondertekend van Amazon en klimaatorganisatie Global Optimism. Als het de bedrijven lukt om in 2040 geen broeikasgassen meer uit te stoten, zou dat tien jaar eerder zijn dan de Europese Unie zichzelf tot doel heeft gesteld.
Dit willen de bedrijven doen door onder meer innovaties door te voeren op het gebied van duurzaam transport, circulaire economie en het gebruik van hernieuwbare energie. „Het is onze ambitie om duurzaamheid een integraal onderdeel van onze business te maken”, zegt topman Dolf van den Brink van Heineken. Philips laat weten nu al „100 procent CO2-neutraal te werken en de lat hoger te blijven leggen op het gebied van milieuverantwoordelijkheid”.
Mogelijke resterende emissies van de bedrijven moeten tegen 2040 worden geneutraliseerd met aantoonbare compensaties. Ondertekenaars van het initiatief gaan hun uitstoot meten en regelmatig rapporteren. De multinationals zijn voornemens ook hun klanten te betrekken bij de initiatieven.
„Meer dan 100 bedrijven hebben onze Klimaatbelofte ondertekend”, zegt topman Jeff Bezos van Amazon. „Wij zijn trots om samen met de andere ondertekenaars ons bereik en impact in te zetten om de economie CO2-neutraal te maken door onze bedrijfsvoering aan te passen en te innoveren.” Andere ondertekenaars zijn onder meer PepsiCo, Colgate-Palmolive en Visa.
De aankondiging komt een dag voor Earth Day, de Dag van de Aarde, op 22 april. De bedoeling van Earth Day is om mensen over de hele wereld te wijzen op de invloed van het consumptiegedrag op de staat van de aarde. Earth Day ontstond in 1970, aanvankelijk alleen in Amerika. Inmiddels is de dag uitgegroeid tot een wereldwijd evenement.