Mens & samenleving
Achterdocht wapen tegen babbeltrucs

Eén foute muisklik en je bankrekening wordt geplunderd. Iemand een glas water aanbieden en je sieraden zijn verdwenen. Het kan iedereen overkomen, weet Frans Brinkman. „Wees dus achterdochtig, al klinkt dat misschien niet zo aardig.”

Doe niet klakkeloos de deur open als er iemand aanbelt.  beeld Getty Images
Doe niet klakkeloos de deur open als er iemand aanbelt.  beeld Getty Images

Boeven die verkleed als politieman aanbellen bij senioren. Zogenaamde pakketbezorgers die ouderen kaal willen plukken. Frans Brinkman (75) uit Odijk blijft ervoor waarschuwen tijdens voorlichtingsbijeenkomsten en huisbezoeken. Sinds 2007 zet hij zich in voor de KBO-PCOB. Hij leidt veiligheidsadviseurs en tabletcoaches op en is zelf ook veiligheidsadviseur en tabletcoach bij de seniorenorganisatie.

„Criminelen zijn vindingrijk. Neem die nepbezorgers. Ze staan aan de deur met een pakje voor de buren en vertellen dat er nog een klein bedrag aan portokosten openstaat. Als je bereid bent die te betalen via een mobiel pinapparaat, kijkt de crimineel mee bij het intoetsen van de pincode.
Daarna is hij zo galant om het pasje uit de houder te halen. Hij laat de pas expres vallen en wisselt die bij het oprapen razendsnel om voor een andere. Vervolgens rijdt hij naar een pinautomaat om je bankrekening leeg te halen.”

Zijn senioren makkelijker te misleiden dan anderen?

„Ouderen staan boven aan de lijst met slachtoffers van babbeltrucs en digitale fraude. Vergeet niet dat ze opgroeiden in een tijd waarin je de achterdeur open kon laten als je thuis was en de huissleutel onder de mat kon leggen als je wegging.”

We weten inmiddels toch wel wat we moeten doen voor onze veiligheid?

„Dat roept iedereen, maar het tegendeel blijkt vaak waar. Het valt mij op dat informatie niet altijd beklijft bij senioren. Herhaling is dus de kracht van de reclame.

Daarnaast worden boeven steeds gewiekster, onder andere op het gebied van digitale fraude. Zodra we doorhebben hoe criminelen mensen kaal willen plukken, verzinnen zij weer iets nieuws.”

Dat geldt ook voor babbeltrucs?

„Ja, het is onvoorstelbaar hoe gemeen criminelen zijn. Zo deden boeven zich voor als medewerkers van het Rode Kruis die mensen tegen corona kwamen vaccineren.

Criminelen maken dankbaar gebruik van de goedheid en de naïviteit van veel senioren. Want wat doe je als er een moeder met een kind op de arm voor de deur staat met de vraag of ze even mag bellen, omdat haar kleine ineens ziek is geworden? Haar binnenlaten, toch?”

Hoe kun je je wapenen tegen babbeltrucs?

„Door in elk geval achterdochtig te zijn. Dat voelt natuurlijk niet fijn als je vriendelijkheid hoog in het vaandel hebt. Toch adviseer ik iedereen eerst de voordeur dicht te doen en pas daarna een glas water voor een vreemde te halen. Wees op je hoede voor klusjesmannen die hun diensten aanbieden en voor mensen die onaangekondigd meterstanden komen opnemen. En als er een zelfbenoemde bankmedewerker voor de deur staat, moet je je voordeur zo snel mogelijk weer dichtdoen. Monteer een kierstandhouder op de voordeur én gebruik die.”

Hoe beperk je het risico op digitale fraude?

„Let op mensen die in een winkel rond kassa’s scharrelen in de hoop dat ze je pincode kunnen afkijken. Wees alert als iemand aanbiedt om een product dat hoog in het winkelschap staat voor je te pakken. Zijn compagnon kan het op je portemonnee of mobieltje hebben gemunt.

Blijf scherp op e-mails. Let op de afzender en op de formuleringen. Vandaag nog kreeg ik een mail die begon met: „Beste mijnheer Brinkman, hoe gaat het met u?” Dan ruik ik direct onraad. Geen enkele bank stuurt een bericht over een betaalpas die over twee dagen verloopt. Als een oudere door zo’n mail in paniek raakt en op de link klinkt, is het leed geschied.

16991919.JPG
Als een oudere door een nepmail over haar bijna verlopen bankpas in paniek raakt en op de link klinkt, is het leed geschied.  beeld iStock

Het is voor veel senioren niet makkelijk. Wanneer ze eindelijk doorhebben hoe je moet internetbankieren en online aankopen moet doen, wijzigen banken en bedrijven hun website voor de zoveelste keer en kunnen ouderen van voren af aan beginnen. Dat stoort mij enorm.”

U komt ook bij senioren thuis.

„Onze leden kunnen een huisbezoek van een veiligheidsadviseur aanvragen. Samen lopen we dan een checklist langs. Tijdens het gesprek regent het adviezen. Installeer rookmelders. Kijk eerst door het spionnetje of een raam voordat je de deur opendoet. Doe nooit open als het donker is.
We vragen hoe goedgelovig iemand is en blijven herhalen dat een gezonde dosis wantrouwen niet verkeerd is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer