Binnenland

ProRail start proef om schade bovenleidingen sneller te zien

Spoorwegbeheerder ProRail start een proef met sensoren in de daken van passagierstreinen om schade aan bovenleidingen sneller te kunnen vaststellen. Kapotte bovenleidingen zorgen voor 10 procent van al het oponthoud op het spoor.

ANP
1 April 2021 15:34

Momenteel controleert ProRail twee keer per jaar het spoor met meettreinen. Dan wordt er in de tussentijd dus niet gekeken of er schade is die gerepareerd dient te worden voordat de leiding knapt. Als de proef met enkele treinen succesvol is, wordt er uitgebreid naar meer en dan kan er bijna continu worden gemeten op het spoor, zegt een woordvoerder van ProRail.

Als er veel data binnenkomen door het meten, dan wil ProRail een algoritme ontwikkelen dat automatisch aangeeft als er iets niet klopt aan een bovenleiding. ProRail kan die dan repareren, voordat de schade te ernstig wordt. „Als een bovenleiding knapt, dan kan er zeker een dag lang geen trein langs vanwege het herstellen. Ook is er dan vaak schade aan het spoor en aan de trein die er onder reed.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer