Twee sluisdeuren Zeesluis IJmuiden geplaatst
Na een operatie van vier dagen zijn twee sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden succesvol op hun plaats gebracht. Het gaat om de sluisdeur aan de kanaalzijde en de reservedeur. In september 2020 was al de eerste sluisdeur aan de zeezijde geïnstalleerd.
De deuren vormen een belangrijk onderdeel van de hoogwaterkering in IJmuiden en hebben ook een belangrijke functie bij het nivelleren van het waterpeil tijdens het schutten. Dat is het proces waarbij een schip tussen twee kanaalpanden met verschillend waterniveau wordt verplaatst. Dat nivelleren vindt plaats via zestien schuiven in de deuren.
De reservedeur wordt ingezet op het moment dat er onderhoud moet worden gepleegd aan één van de operationele deuren. Alle drie de deuren hebben om die reden hetzelfde formaat (72 meter lang, 11 meter breed en 24 meter hoog), zodat ze uitwisselbaar zijn.
De sluisdeuren zijn gemaakt in Zuid-Korea en zijn in het najaar van 2018 over zee vervoerd naar Nederland, waar ze enige tijd in de Amerikahaven in Amsterdam hebben gelegen. De komende maanden zal de werking van de deuren uitgebreid worden getest.
Zeesluis IJmuiden vervangt de sluis uit 1929 die te klein is geworden. Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.