Binnenland

‘Vollere winkels zorgen niet voor problemen’

Vollere winkels leiden niet tot problemen, melden winkelketens als IKEA, HEMA en Hornbach. Sinds dinsdag mogen winkels meer dan twee klanten per verdieping ontvangen. Vanwege de coronaregels wordt nu naar winkeloppervlak gekeken. Daardoor kunnen er in grote zaken tot vijftig klanten tegelijk aan het shoppen zijn. De ketens zouden mede vanwege de grootte van hun filialen graag nog meer mensen willen ontvangen.

ANP
16 March 2021 17:43Gewijzigd op 16 March 2021 22:00

Bouwmarkt Hornbach ziet dat de behoefte om naar de bouwmarkt te komen „onverminderd hoog” is. De keten zou dan ook meer klanten willen toelaten. „Bij ons hebben klanten nu een tennisveld aan ruimte. Onder de huidige omstandigheden met stijgende besmettingen snappen we de regels, maar we hebben negen maanden lang laten zien dat we met strenge maatregelen veilig winkelen kunnen aanbieden en bezoekers kunnen reguleren.”

Hornbach ziet dat mensen langskomen voor essentiële zaken zoals reparaties en dat mensen graag de mogelijkheid hebben tot het vergelijken van spullen en het vragen van advies in de winkel. Daar hanteert de bouwmarkt een tijdslot van 45 minuten voor. „Het tuinseizoen is geopend, dus als mensen dan én op de tuinafdeling én op de bouwafdeling moeten zijn, functioneert een tijdslot van 10 minuten niet.”

Meubelwinkelketen IKEA laat elk uur maximaal vijftig klanten toe, wat voor de grote woonwarenhuizen niet heel veel is vergeleken met een normale situatie. Klanten moeten in hun eentje naar de winkel komen en mogen dan 45 minuten shoppen. Die tijd is volgens een woordvoerster tot nu toe genoeg. „Eenmaal binnen in de winkel verspreiden die klanten zich heel snel. Daarna ben je in een vrijwel lege winkel aan het winkelen.”

Voor IKEA was het de eerste dag in lange tijd dat de winkels weer echt open waren. Eerder deed de keten nog niet mee aan shoppen op afspraak. De aanloop naar de heropening van de winkels verliep niet vlekkeloos. Maandag kampte de keten vanwege overbelasting met technische problemen in het onlineaanmeldsysteem op de website waarmee klanten afspraken kunnen maken. Er was zoveel animo dat de servers de drukte niet aankonden en het systeem urenlang plat lag. Inmiddels werkt het systeem weer.

Warenhuisketen de Bijenkorf ging dinsdag eveneens weer open na een lange periode van dichte deuren. „We hebben onze klanten gemist, het is dan ook fijn om te zien dat er inmiddels al duizenden afspraken zijn gemaakt”, geeft een woordvoerder aan. „De tijdsloten tot en met 26 maart zijn op dit moment voor de helft volgeboekt en onze winkels in Rotterdam en Amsterdam zijn voor deze week al bijna vol. Ondertussen kijken we uit naar het moment dat we onze deuren weer volledig kunnen openen.”

HEMA laat ook weten dat de vollere winkels nog niet tot problemen leiden. HEMA hanteert tijdslots van 20 minuten per klant. In de winkel wordt drie keer per uur een bandje afgedraaid dat klanten attendeert op hun tijd. Mensen komen naar de winkel voor de favorieten: tompoezen en rookworsten. Ook babykleding, babyspullen en verjaardagsspullen zijn populair, net als de taarten. „Ik begreep vanuit de bakkerij dat de taarten niet aan te slepen zijn”, aldus een zegsvrouw.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer