Recensie: Onbekende muziek van Nederlander Willem de Fesch
Is het Händel? Nee, Händel zou met pakkender muzikale thema’s voor de dag komen. Corelli misschien? Je zou het haast denken bij het horen van de lyrische langzame middendelen. Beide barokreuzen excelleerden met hun concerti grossi, maar het zestal op deze cd komt uit de koker van onze ‘eigen’ Willem de Fesch (1687-1761).
De in Alkmaar geboren De Fesch was in eerste instantie werkzaam als ”Burger en Musieck-meester” te Amsterdam. Daarna maakte hij de overstap naar Antwerpen, om daar als kapelmeester aan de slag te gaan. Die betrekking duurde echter niet lang. De Fesch kwam in moeilijkheden, veroorzaakt door zijn uiterst opvliegende karakter. Daar is in zijn zonnige en goedgemutste muziek overigens weinig van te merken. De Fesch week uit naar Londen, waar hij als gerenommeerd violist onder andere speelde in het orkest van Händel. Indertijd werd zijn muziek overal in Europa gespeeld, maar ze raakte later in de vergetelheid.
Nu –zo’n 300 jaar later– halen luitspeler Mike Fentross, violiste Lidewij van der Voort en de musici van La Sfera Armoniosa Willem de Fesch pontificaal voor het voetlicht met zes concerti grossi (een klein ensemble dat wedijvert met een groot orkest) en een fraai vioolconcertje.
De uitvoering biedt alles wat barokmuziek zo aantrekkelijk maakt: adembenemende stromen aan snelle bewegingen vol energie en virtuositeit, maar ook intense overpeinzingen in de langzame delen.
De liveopname uit 2019 wordt afgesloten met een storend –maar terecht– applaus.
Willem de Fesch – Concerti Grossi and Violin Concerto – La Sfera Armoniosa; Challenge Classics (CC 72829); € 19,95; bestellen: www.challengerecords.com