Nieuwe lesmiddelen voor stimuleren Limburgs dialect
Kinderdagverblijven en basisscholen in Limburg krijgen een extra stimulans om het eigen dialect spelenderwijs aan de kinderen bij te brengen. Dat gebeurt via nieuwe lesmiddelen, ontwikkeld aan de hand van een prijsvraag. Vrijdag maakte het Huis voor de Kunsten in Roermond de vier prijswinnaars bekend die projecten ontwikkelden om de kleintjes te helpen Limburgs te leren. Zij krijgen elk 12.500 euro om hun project te verwezenlijken.
De prijsvraag vloeit voort uit het Convenant Limburgse Taal dat de provincie een jaar geleden tekende met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarbij werd afgesproken om het spreken van het Limburgs te stimuleren. Ook bevestigt het convenant dat het Limburgs serieus wordt genomen als regionale taal. Het Rijk stelde voor het convenant 25.000 euro beschikbaar, de provincie legde daar eenzelfde bedrag bij.
„Ouders sturen hun kinderen ‘plat’ sprekend naar het kinderdagverblijf en krijgen ze Hollands pratend terug”, legt de Limburgse gedeputeerde Ger Koopmans (CDA) uit. „Kinderdagverblijven denken vaak dat ze verplicht zijn om Nederlands te spreken, maar dat is niet zo. De communicatie kan zowel in het Nederlands als in het dialect.”
„We hebben te weinig materiaal op kinderdagverblijven en basisscholen om de kinderen dialect te leren”, aldus Koopmans. „De projecten die nu in de prijzen vallen zijn bedoeld als plezierige lesmiddelen voor kinderdagverblijven en basisscholen. Het is een poging om dialect via lesmiddelen te bevorderen.”
Prijswinnende projecten waren onder meer een kwartetspel waarin de kinderen het Limburgs wordt bijgebracht en een project waarin kinderen samen met Limburgse liedjesschrijvers zelf dialectliedjes kunnen maken. Bij dat laatste worden ook YouTube en TikTok ingezet. Naast het kwartetten en het maken van dialectliedjes gaat het nog om een project waarin kinderen bewegen en dialect combineren en een project waarbij de meertaligheid breder wordt getrokken dan alleen het Limburgs.
Een woordvoerster van het Huis voor de Kunsten zei dat meertaligheid niet alleen een beter taalgevoel geeft, maar ook leidt tot een hoger concentratievermogen. „Zowel voor leerkrachten als kinderen is het goed om te weten dat Nederlands en Limburgs er beide mogen zijn.”