ProRail ziet verdere daling koperdiefstallen op spoor
Het aantal koperdiefstallen op en langs het spoor is vorig jaar verder gedaald, dankzij preventieve maatregelen tegen koperdieven. Volgens spoorbeheerder ProRail ging het om 62 koperdiefstallen, wat een historisch laag cijfer is. In 2019 werden 65 diefstallen gemeld door ProRail. In 2011 ging het nog om een piek van 516 diefstallen of pogingen daartoe.
Om diefstal tegen te gaan wordt koper van de kabels tegenwoordig steeds meer vervangen door aluminium dat de dieven minder geld oplevert. Volgens ProRail werkt aluminium bekabeling net zo goed als koper. Daarnaast zijn er hekken en meer beveiligingscamera’s geplaatst en worden meer nachtcontroles, met ook honden, langs de rails uitgevoerd.
De koperen kabels zorgen ervoor dat onderdelen van het spoor goed functioneren. Als wissels en seinen niet meer, of nog maar gedeeltelijk, zijn te bedienen, kunnen treinen niet meer rijden en ontstaan vertragingen. ProRail kan geen cijfers geven over de vertragingen vorig jaar als gevolg van koperdiefstal vanwege de coronacrisis.
Koperdiefstallen worden vaak aangejaagd door een hoge koperprijs. Die heeft inmiddels het hoogste niveau sinds 2011 bereikt, door optimisme over het economisch herstel van de coronacrisis. Volgens ProRail is er in de afgelopen tijd geen toename te zien van het aantal koperdiefstallen nu de koperprijs oploopt.
Om diefstal en heling van gestolen koper tegen te gaan, sloot branchevereniging Metaal Recycling Federatie (RMF) in 2011 een convenant met ProRail, netwerkbeheerder TenneT en justitie en politie. Daarbij werd een legitimatieplicht ingevoerd voor mensen die koper willen inleveren voor contant geld. Dit heeft ook bijgedragen aan de scherpe daling van het aantal diefstallen van koper.