Binnenland

‘Slechte informatie bemoeilijkt duurzame keuze bij kopen vis’

Van de Nederlandse viswinkels en viskramen houdt 99 procent zich niet aan de etiketteringsregels, zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Dat belemmert klanten bij het maken van een duurzame keuze. Toezichthouders van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zouden strenger moeten controleren dat verkopers hun klanten goed informeren, vindt de bond.

ANP
22 February 2021 13:54Gewijzigd op 22 February 2021 13:58

Visverkopers zijn verplicht de exacte naam van de vis en hoe en waar deze is gevangen, te vermelden. Maar het onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat slechts 1 van de 97 bezochte vishandelaren zich aan deze regels houdt. Volgens de bond hebben consumenten die informatie wel nodig om te kunnen bepalen of een vis duurzaam is of niet.

Een derde van de visverkopers gebruikt helemaal geen vitrinekaartjes. De helft doet dat wel, maar zet daar onvoldoende informatie op. Ongeveer een kwart (24 procent) van die kaartjes vermeldt alleen het herkomstgebied. 10 procent meldt de vangst- of kweekmethode en slechts 6 procent geeft de exacte naam van de vis. Ook de onderzoekers van de Consumentenbond die in de winkel anoniem vragen stelden over duurzaamheid, kregen vaak onvoldoende informatie.

Brancheorganisatie Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) erkent dat het beter kan met de etiketten. Het is volgens VNV-voorzitter Adriaan van Moort geen onwil van de visverkopers, maar voldoen aan de wetgeving is lastig. „Informatie over de vangstmethode is niet altijd beschikbaar. Daarnaast werkt de detailhandel met veel kleine partijen vis, die in allerlei combinaties worden aangeboden. Dat maakt de informatieplicht erg foutgevoelig en administratief heel ingewikkeld”, zegt hij.

In een enquête van de Consumentenbond geeft bijna de helft van de ondervraagden aan dat informatie over duurzame vis hun aankoop zou beïnvloeden. Ook zegt 70 procent van de visverkopers regelmatig vragen over duurzaamheid te krijgen. De VNV merkt ook dat er steeds vaker vragen zijn over de herkomst van de vis. „We gaan nog nadrukkelijker inzetten op het verstrekken van informatie en visspecialisten zo nodig ondersteunen bij verbeteringen”, aldus Van Moort.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer