Onderwijs op afstand breekt studenten op
Onlineonderwijs zorgt voor een opeenstapeling van problemen onder studenten. Ze hebben last van het sociale isolement, concentratie- en motivatieproblemen. Naarmate studenten meer onderwijs digitaal volgen, worden de problemen groter.
Dat blijkt uit een onderzoek van ResearchNed in opdracht van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) waaraan 11.500 studenten meededen. Vertaald naar de studentenpopulatie blijkt volgens ISO uit de studie dat in Nederland ruim 100.000 studenten veel problemen ervaren, van wie 35.000 zeer ernstig op alle terreinen. „Het is glashelder. Veel studenten ervaren grote problemen en psychische klachten door het onlineonderwijs”, zegt ISO-voorzitter Dahran Çoban. „Dat moet een grote zorg zijn voor onze samenleving, want achter deze schokkende cijfers zitten echte mensen.”
Sinds het begin van de coronacrisis vindt het overgrote deel van het onderwijs noodgedwongen online plaats. Een op de drie wo-studenten en 17 procent van de hbo-studenten heeft zelfs helemaal geen fysiek onderwijs meer.
Tweeëndertig procent is ontevreden tot zeer ontevreden over het onlineonderwijs. En hoe meer digitaal onderwijs studenten volgen, hoe minder positief ze erover zijn en over hun eigen mentale gezondheid.
Eenzaam
Het grootste struikelblok voor studenten is het gebrek aan sociale interactie met medestudenten. Iets meer dan de helft van de hbo-studenten en bijna driekwart van de wo-studenten beoordeelt deze interactie als ”slecht”.
Het zorgt ervoor dat studenten zich eenzaam voelen en mentale problemen hebben. Het ISO wil dat er zo snel mogelijk opgeschaald wordt naar meer fysiek onderwijs.