Jong duo wil uitzendbranche veroveren
Drie jaar geleden lanceerden Pieter Jacob Leenman (35) en Martijn den Besten (31) hun werkplatform Maqqie. Aan ambitie en vertrouwen ontbreekt het de twee niet. „We gaan sowieso de grootste worden.”
Het begint allemaal in 2013 als Pieter Jacob Leenman uit Nieuw-Lekkerland met een paar vrienden op vakantie gaat. „Met een biertje en een bitterbal erbij praatten we over van alles. Soms kwamen er wat ideeën over ondernemen voorbij. Het ondernemerschap zit namelijk in mijn bloed. Op de middelbare school had ik bijvoorbeeld al een handeltje in oliebollen”, vertelt hij.
Zo vertelt hij zijn vrienden dat hij het vreemd vindt dat de bekende netwerksite LinkedIn geen knop heeft om meteen een samenwerking tussen werknemer en werkgever te starten.
Leenman: „Nadat je elkaar gevonden hebt, houdt het op. LinkedIn faciliteert verder niets. Veel werkgevers zien er tegenop om een dienstverband aan te gaan vanwege de administratieve rompslomp die erbij komt kijken. Daardoor komt het vaak niet van een samenwerking. Ik dacht: zo’n knop zou zomaar de oplossing kunnen zijn.”
Leenman laat zijn gedachten een aantal jaren rijpen. In 2017 besluit hij zijn baan op te zeggen om zich volledig op zijn eigen werkplatform te focussen: Maqqie. Hij laat zijn plan uitwerken door een IT-bedrijf. Maqqie krijgt een website en een app, beide mét de samenwerkingsknop die op LinkedIn ontbreekt. „Je hoeft alleen maar te klikken en Maqqie regelt de rest.”
Vragen
Als een werkgever op de samenwerkingsknop klikt, ontvangt de werknemer een uitnodiging. Als die het verzoek accepteert, doorlopen beide partijen een aantal vragen. Daarna wordt op basis van de ingevoerde informatie automatisch een contract opgesteld, dat digitaal ondertekend kan worden.
Hierin is alles is verwerkt: geldende cao-afspraken, een pensioenregeling, maar ook eventuele toeslagen en onkostenregelingen. „Of je nu in de bouw werkt of in de zorg, flexibel of vast; je krijgt altijd het juiste contract”, verzekert Leenman.
Als Maqqie begint te groeien, vraagt Leenman aan Den Besten –een goede vriend van zijn broer– of hij wil meehelpen om het bedrijf uit te bouwen. Den Besten gelooft in het idee. Ook hij zegt zijn baan op en hij wordt in 2018 de compagnon van Leenman.
Volgens Den Besten maakt Maqqie het werk van personeelsbemiddelaars overbodig. Dat bespaart de werkgever de nodige kosten. „Maqqie vraagt alleen een vergoeding van 7 procent van het uurtarief”, stelt hij onomwonden.
Het duo wil in 2021 qua omzet groeien van 4,5 naar 20 miljoen euro. Ze denken dat onder meer te bereiken door een freelancefunctie aan het platform toe te voegen, zodat ook freelancers hun werk kunnen aanbieden. De dienst is gratis, van contract tot facturatie en betaling. Alleen als de opdrachtgever of de freelancer gebruik wil maken van extra dienstverlening, brengt Maqqie kosten in rekening. Leenman: „Ook hier ontzorgen we beide partijen zoveel mogelijk.”
Wat gebruikers betreft zetten Leenman en Den Besten eveneens hoog in. Ze mikken op 2500 bedrijven (nu 939) en 25.000 kandidaten (nu 10.488) die in 2021 actief moeten zijn op het platform van Maqqie.
Bodemtarief
Vanuit hun christelijke geloofsovertuiging waken beide ondernemers ervoor dat de zaken altijd fair blijven verlopen. Zo hanteren ze een bodemtarief voor freelancers: op basis van sector en leeftijd stelt Maqqie vast wat iemand minimaal zou moeten verdienen. „We willen niet dat een schoonmaker voor een tarief van 14 euro all-in aan de slag gaat”, legt Den Besten uit.
Maqqie past volgens het duo precies in de netwerkeconomie waarin transparantie en flexibiliteit belangrijk zijn. Den Besten noemt de boekingswebsite Booking.com als voorbeeld. „Vroeger gingen mensen naar een reisbureau, maar deze website heeft zo’n tussenpartij overbodig gemaakt. Op de arbeidsmarkt gaat het ook die kant uit. Mensen willen zélf kiezen. Dat geldt ook voor werknemer en werkgever.”