Hornbach profiteerde opnieuw van coronaklussers
Bouwmarktketen Hornbach heeft in het derde kwart van zijn gebroken boekjaar opnieuw geprofiteerd van het feit dat mensen meer klussen nu ze vanwege de coronacrisis meer tijd thuis doorbrengen. In de maanden september tot en met november steeg de omzet van het Duitse bedrijf met een vijfde. Ook in Nederland werd aanzienlijk meer verkocht.
Het derde kwartaal werd in een aantal landen gekenmerkt door nieuwe beperkende maatregelen. Zo gingen de bouwmarkten in Nederland vanaf oktober ’s avonds eerder dicht en werd de mondkapjesplicht in december van kracht. Directeur Evert de Goede van Hornbach Nederland stelt dat tot de lockdown van half december de omzet nog steeds aanzienlijk hoger was dan normaal. Het concern houdt zijn verwachtingen voor de winst over dit jaar echter ongewijzigd.
De totale omzet van Hornbach Group, waar naast de Hornbach bouwmarkten ook vakhandel Baustoff Union onder valt, ging met 20,3 procent omhoog tot een kleine 1,4 miljard euro. Bij de bouwmarktentak is de omzet ongeveer gelijkmatig verdeeld tussen Duitsland en andere Europese landen. In thuisland Duitsland groeide de omzet nog iets harder dan daarbuiten, met ruim een kwart. Onder de streep hield de onderneming een winst van 40,9 miljoen euro over.
Hornbach heeft 161 bouwmarkten met tuincentrum in negen Europese landen. In Nederland zijn vijftien vestigingen van de Duitse keten.