NS in 2001 met de hakken over de sloot
De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn volgens de treinreizigers in 2001 met de hakken over de sloot gegaan. Het vaste treinpanel van de Consumentenbond heeft de NS nog nooit zulke lage rapportcijfers gegeven als vorig jaar.
Gemiddeld kwamen de panelleden uit op een 5,5 voor het op tijd rijden en een 6,2 voor het vinden van een zitplaats.
Dat blijkt uit onderzoek van de bond, gepubliceerd in het aprilnummer van de Consumentengids. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat de prestaties van de NS vorig jaar geen historisch dieptepunt bereikten. In 1997 reden nog minder treinen op tijd en in 1993 was een zitplaats nog schaarser dan in 2001.
„Dat vroeger alles beter was, is schijn”, beaamde een woordvoerster van de Consumentenbond woensdag. „Maar we hebben niet te maken met de jaren toen alles erger was. De dagelijkse praktijk is nog steeds kommer en kwel. De prestaties moeten gewoon beter.”
Volgens de Consumentenbond is het oordeel vooral negatiever van panelleden die veel reizen in de spitsuren en te maken hebben met drukke stations. Zo hebben reizigers op de stations in Alkmaar, Amsterdam en Eindhoven het meest te maken met vertragingen en is het in treinen die Zaandam, Woerden en Delft aandoen het moeilijkst om een zitplaats te vinden.
De Consumentenbond heeft een vast treinpanel van een kleine 2000 reizigers. Deze mensen houden twee maanden per jaar, in mei en oktober, bij hoeveel problemen zij ondervinden met vertragingen en het vinden van een zitplaats.