Binnenland

Kabinet pakt zwartrijden harder aan

Zwartrijden is een van de belangrijkste oorzaken van agressie in het openbaar vervoer. Zes op de tien incidenten hebben te maken met zwartrijden. Minister Peijs van Verkeer gaat daarom volgend jaar de boetes voor zwartrijden verhogen.

Redactie politiek
27 October 2004 11:12Gewijzigd op 14 November 2020 01:48

Dat schrijft haar collega, minister Donner van Justitie, mede namens Peijs in antwoord op kamervragen van het CDA.

In 2003 werden volgens de minister 1,6 miljoen treinreizigers zonder geldig kaartje betrapt. Ongeveer 1 miljoen van hen betaalden in de trein het hogere treintarief. De rest kreeg een proces-verbaal.

Donner denkt dat reis- en verblijfsverboden, naast speciale cursussen voor conducteurs, elektronische tickets en tourniquets op stations, nuttige instrumenten zijn om zwartrijders aan te pakken. Hij wil dat meer van hen zo’n reisverbod krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen, verspreidt de minister nog deze maand een handreiking onder OV-bedrijven, politie en openbaar ministerie.

De Tweede Kamer wil dat alle opgevoerde brommers en scooters die de politie bij verkeerscontroles aantreft, direct worden ingenomen en vernietigd. CDA-kamerlid De Pater legde dit voorstel vandaag voor aan minister Peijs. Nu is het zo dat het OM eerst nog een verzoek moet indienen voor het innemen van een opgevoerde brommer voordat het voertuig voorgoed van de weg kan worden gehaald.

Dat gaat De Pater niet snel genoeg. „Dit soort voertuigen moet definitief van de weg af”, vindt ze. De CDA’er hoopt dat met dit voorstel „de al jaren durende ellende met opgevoerde brommers tot het verleden behoort.” Haar PvdA-collega Dijksma verwacht dat deze „drastische maatregel zoden aan de dijk zet.”

Dijksma riep minister Peijs woensdag in de Kamer opnieuw op een verbod in te stellen op zogeheten opvoersetjes voor brommers. De bewindsvrouw liet tijdens een eerdere vergadering al weten daar niets in te zien. Dat standpunt herhaalde ze deze week in een brief aan de Tweede Kamer. Zo’n verbod helpt niets, aldus Peijs. De onderdelen waarmee brommers kunnen worden opgevoerd, zijn vaak legaal verkrijgbaar voor toepassing op motorfietsen. Daarnaast is het gemakkelijk een brommer op te voeren door er juist onderdelen die het vermogen beperken van te verwijderen. Die zogeheten „downtuning” wil Peijs in Europees verband door middel van een verbod beëindigen.

De bewindsvrouw verwacht veel van het verplichte bromfietskenteken. Door het puntensysteem dat daaraan is gekoppeld, zetten mensen die worden gepakt met een opgevoerde brommer direct hun rijbewijs en mogelijk ook hun autorijbewijs in de waagschaal, stelt Peijs. „De waarde van die maatregel lijkt mij veel groter dan die van een symbolisch verbod op de verkoop van opvoersetjes.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer