Wervingscampagne luchtverkeersleider in media van start
Voor het eerst in haar bestaan gaat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) met televisiereclames aspirant-luchtverkeersleiders werven. Vanaf 2 april zullen op commerciële zenders boodschappen te zien zijn waarin het beroep van luchtverkeersleider wordt belicht.
Deze commercials zijn een onderdeel van een brede wervingscampagne met het thema: ”Airtraffic controller, it is’nt a job, it’s an art”: luchtverkeersleider, het is geen baan, het is een kunst. De campagne omvat ook radiocommercials, advertenties in gedrukte media en acties op middelbare scholen. In de boodschappen wordt het ’werkterrein’ van luchtverkeersleiders weergegeven, maar dan zoals Hollandse schilders dit hebben vastgelegd op meesterwerken waarin Nederlandse luchten een prominente plaats hebben gekregen.
Wanneer deze wijze van werven succesvol blijkt, zal deze campagne mogelijk later dit jaar en in 2003 worden herhaald. De komende vier jaar moeten meer verkeersleiders worden opgeleid om ook in de toekomst aan de vraag van gebruikers te kunnen blijven voldoen. Daarbij ondervindt LVNL de gevolgen van de spanning op de arbeidsmarkt, waar de concurrentie in de categorie jongeren waar LVNL zich op richt groot is. Van de ruim 200 verkeersleiders moet bovendien een relatief groot aantal de komende jaren stoppen vanwege het bereiken van de 55-jarige leeftijd.