Amsterdamse basisschoolleerlingen hebben achterstand door corona
Het merendeel van de Amsterdamse leerlingen heeft door de sluiting van de basisscholen als gevolg van het coronavirus een achterstand opgelopen. Uit het onderzoek ‘Staat van het Amsterdamse primair onderwijs 2019/2020’ komt naar voren dat leerlingen achterlopen op het gebied van rekenen, begrijpend lezen en technisch lezen, meldt de gemeente, die dit samen met de basisscholen heeft geïnitieerd.
„De uitkomst van het onderzoek laat opnieuw de urgentie zien om kansengelijkheid te vergroten en gezamenlijk op te trekken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren”, zegt onderwijswethouder Marjolein Moorman. „Hierbij moeten we gericht investeren om de kansengelijkheid te bevorderen.”
Het onderzoek laat zien dat het sluiten van de scholen door het coronavirus de meest kwetsbare kinderen in de stad het hardst heeft getroffen. Zo is de opgelopen achterstand groter bij leerlingen met een risico op leerachterstanden. Scholen geven ook aan dat het contact met ouders na schoolsluiting is verslechterd en dat daarmee de ouderbetrokkenheid is afgenomen.
Voor het onderzoek is een analyse gemaakt aan de hand van toetsen van 20.000 leerlingen. Het is voor het eerst dat een grondig overzicht laat zien hoe het Amsterdamse onderwijs er in de breedte voor staat.