Boeren willen delen in omzet van supermarkten
Supermarkten zouden 3 procent van hun omzet moeten delen met boeren, stelt de actiegroep Farmers Defence Force (FDF). Die presenteerde dinsdag een keurmerk, FarmerFriendly, waar supermarkten zich bij kunnen aansluiten. De onthulling van het keurmerk gebeurde tijdens een demonstratie bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepel van supermarkten.
„Er wordt veel verdiend aan eten. Het is tijd voor een eerlijker verdeling. Het is tijd voor een beter verdienmodel. En dat begint vandaag”, aldus Sieta van Keimpema van de actievoerders. FDF-vicevoorzitter Jos Ubels vergelijkt het boerenkeurmerk met het Max Havelaar-keurmerk. „Maar ik kan niet verkroppen dat we dat wel doen voor boeren in het buitenland maar niet voor Nederlandse boeren.”
De boeren willen voor 10 december horen of het CBL zich aansluit bij het keurmerk, zodat het in 2021 ingevoerd kan worden. De brancheorganisatie liet in een reactie weten een goed gesprek met de protesterende boeren te hebben gehad. Het bureau beloofde de inhoud van de plannen goed te bestuderen en daarover te overleggen met leden, maar deed geen verdere toezeggingen.
„Het CBL heeft begrip voor de moeilijke situatie waarin veel boeren zich bevinden door toenemende eisen vanuit de politiek en de samenleving”, aldus een statement van de koepelorganisatie, die zelf voorstelt om met meerdere partijen uit de voedselketen te overleggen. Naast supermarkten en boeren, zijn dat bijvoorbeeld ook exporteurs en voedselfabrikanten.