Betonblokken geplaatst bij spoorwegovergang Lunteren
ProRail heeft donderdagochtend betonblokken geplaatst bij een onbewaakte overweg op de Mijlerweg in Lunteren. Dit ondanks een lopend kort geding tegen de afsluiting van een vergelijkbare overgang in het dorp, bij de Zandkampweg.
De spoorbeheerder wil vaart maken met het afsluiten van de 120 onbewaakte overwegen in Nederland en niet meer wachten op lokale besluitvorming. „Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen”, zei topman Pier Eringa vorige maand.
ProRail wilde donderdag in Lunteren eigenlijk twee onbewaakte overwegen afsluiten. Maar een 75-jarige inwoner van het dorp daagde de spoorbeheerder woensdag voor de rechter, omdat hij een vergoeding wil voor afsluiting van de overweg bij zijn huis. „De rechter doet over twee weken uitspraak. Als we mogen afsluiten staan we er die dag meteen met de betonblokken”, aldus ProRail.
De rechter riep ProRail op om voor die tijd tot overeenstemming te komen en de bewoner niet zomaar zijn rechten te ontnemen om gebruik te maken van de overweg. Woensdagmiddag werden de betonblokken al bij de Zandkampweg gebracht, vertelt omwonende Peter Zuurbier. „Die liggen nu naast de hekken, maar de toegang is nog open.”
Zelf had Zuurbier maandag een gesprek met ProRail. Dat leidde niet tot overeenstemming. Wat de Lunteraan betreft zou een kleine slagboom een aantrekkelijke optie zijn. Mochten ProRail en Zuurbier het niet eens worden over een oplossing, dan zou voor hem –net als voor zijn buurman– een gang naar rechter „denkbaar” zijn.
Eerder zei ProRail-baas Eringa in het Reformatorisch Dagblad dat er „alle reden” is om de onbewaakte spoorwegovergang in Lunteren te sluiten. Op 76 meter afstand is een beveiligde overweg waar voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer gebruik van kunnen maken.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat prijst de actie van ProRail donderdag. „Heel goed dat dit gebeurt”, zei ze in het radioprogramma Spraakmakers op NPO Radio 1.
Van Veldhoven is het met Eringa eens dat de overheid te laat in actie komt rond het sluiten van de overwegen. „ProRail en Den Haag werken al lang samen aan een actieprogramma om onveilige overgangen aan te pakken.” Het hapert volgens haar op lokaal niveau. Gemeenten doen er te lang over om lokaal een oplossing te vinden, zegt ze.
Maar het zomaar afsluiten van onveilige spoorovergangen is niet de bedoeling volgens haar. „Het is belangrijk dat we dit in goed overleg doen met de mensen die daar wonen.” Van Veldhoven wil vanuit Den Haag kijken hoe ze de procedures lokaal kan versnellen.