Binnenland

Lawaaivlucht Lelystad komt laag over

Een Boeing 737-800 vliegt woensdag laag over Flevoland, Gelderland en Overijssel. Eenmalig. Om burgers kennis te laten maken met z’n lawaai. Zeven routes in zes uur tijd. Kritiek is niet van de lucht.

29 May 2018 15:27Gewijzigd op 17 November 2020 04:04
Een Boeing 737-800 van Transavia voert woensdag een zogenaamde belevingsvlucht uit om inwoners van Gelderland, Overijssel en Flevoland de herrie van een overkomend vliegtuig te laten ervaren. beeld Transavia
Een Boeing 737-800 van Transavia voert woensdag een zogenaamde belevingsvlucht uit om inwoners van Gelderland, Overijssel en Flevoland de herrie van een overkomend vliegtuig te laten ervaren. beeld Transavia

Het ministerie van Infrastructuur organiseert woensdag een zogenaamde belevingsvlucht om bewoners de herrie van een overkomende 737-800 te laten ervaren. Vanaf 2020 voert dit soort toestellen vakantievluchten uit vanaf Lelystad Airport. Vanuit de polder naar de zon.

Lelystad breidt uit om Schiphol te ontlasten. Provincies, gemeenten en burgers keren zich tegen de laagvliegroutes, uit vrees voor geluids- en milieuoverlast. Ook zouden natuurgebieden lijden onder de tientallen vluchten per dag.

Na maanden gesteggel tussen betrokken partijen maakt de tweemotorige 737 van Transavia woensdag eindelijk z’n belevingsvlucht. Op 6000 voet, pakweg 1800 meter hoogte. Vluchten vanaf Lelystad mogen niet hoger, omdat er geen plek is in het overvolle luchtruim.

De belevingsvlucht is niet helemaal vergelijkbaar met een gewone vakantievlucht, erkent het ministerie, omdat er geen passagiers en bagage aan boord zijn. Zwaardere vliegtuigen maken nu eenmaal meer lawaai. Om het verschil in gewicht te compenseren, tankt de bemanning extra brandstof.

Tussen 15.30 en 21.30 uur vliegt de 737-800 –ijs en weder dienende– zeven verschillende routes. Daarmee is het vliegtuiggeluid op alle beoogde trajecten van Lelystad te horen. De kist is op flightradar24.com live te volgen. De Boeing vertrekt en landt op Schiphol, omdat Lelystad nog niet over luchtverkeersleiding en baanmarkering beschikt.

De start, het meest luidruchtige deel van een vliegreis, ontbreekt. Het toestel vliegt bij Lelystad op 600 meter hoogte horizontaal over, zonder z’n landingsgestel te laten zakken. Voor Dronten en Zeewolde is de belevingsvlucht daarmee helemaal niet realistisch.

De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) hebben geen enkel vertrouwen in de belevingsvlucht. „De vliegshow heeft niets te maken met de dagelijkse hoeveelheid ellende die de vakantievluchten straks over ons uitstorten”, zegt een woordvoerder. „Het is alsof je de irritatie van een lekkende kraan met één druppel water wilt simuleren.”

De vlucht –zonder passagiers, zonder bagage– is niet realistisch, klagen de protestgroepen. Ook niet met extra brandstof aan boord. De vakantievluchten veroorzaken in de toekomst meer lawaai, verwachten zij.

Een bureau meet op elf locaties het vlieglawaai. Bewoners kunnen al tijdens de vlucht reageren (belevingsvlucht.nl) op de herrie van de Boeing. Het ministerie nodigt de media uit om het geluid in Wezep en Creil te ervaren. Stichting Red de Veluwe organiseert eigen bijeenkomsten.

De Airbussen en Boeings klimmen straks boven het Gelderse Nijbroek met brullende motoren van 1800 naar 2700 meter, terwijl in Klarenbeek bij Apeldoorn meerdere routes samenvallen. „Bovendien krijgt het dorp extra overlast door de kleine luchtvaart die van Lelystad naar Teuge verhuist.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer