„Handhaving vliegbewegingen Lelystad Airport onmogelijk”
Het maximaal aantal vliegbewegingen dat de eerste drie jaar na de opening van Lelystad Airport mag plaatsvinden, 10.000, is niet in de wet vastgelegd. Bij overschrijding –en dus extra overlast– hebben burgers geen been om op te staan.
Dat stelde Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks donderdag in de regionale krant de Stentor: „We hebben net gezien rond Schiphol wat er gebeurt als dit soort zaken niet wettelijk is vastgelegd. Dan is handhaven simpelweg onmogelijk en sta je als burger met lege handen.”
Als Lelystad Airport in 2020 start als vakantieluchthaven, mag het de eerste jaren groeien tot 10.000 vliegbewegingen per jaar. Pas als in 2023 het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld, waardoor de in de regio fel bekritiseerde laagvliegroutes boven Gelderland en Overijssel omhoog kunnen, mag Lelystad verder groeien tot jaarlijks 45.000 vliegbewegingen.
De grens van 10.000 vliegbewegingen wordt echter niet in het Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport opgenomen, schrijft minister Van Nieuwenhuizen (VVD) in een brief aan de Kamer.
„Dit betekent simpelweg dat de grens van 10.000 vliegbewegingen niet valt te handhaven”, stelt Kröger. „Het gevolg is dat als er in de toekomst tóch meer dan het toegestane aantal vliegbewegingen worden gemaakt, je er niet veel tegen kunt doen.”
Kröger verwijst naar de situatie bij Schiphol. De geluidsgrenzen rond deze luchthaven worden al drie jaar op verschillende plekken overschreden, zonder dat de Inspectie Leefomgeving en Transport daartegen optreedt.
Uit de Kamerbrief blijkt eveneens dat er ook vrachtvliegtuigen vanaf Lelystad mogen vliegen. Actiegroepen uit de provincies Gelderland, Flevoland, Overijssel en Friesland zijn bang voor gebruik van vliegveld Lelystad voor groot vrachtverkeer.