Nog droevig gesteld met productgarantie
Dik een kwart van de consumenten is niet tevreden over de wijze waarop hun beroep op garantie op een product is afgehandeld. Dat zegt de Consumentenbond op basis van een enquête onder 12.000 consumenten. Ruim de helft van de ondervraagden zegt het gebakkelei met fabrikant of verkoper het vervelendst te vinden, 15 procent begint daar niet eens aan en koopt dus maar meteen een vervangend product.
Klanten zijn zelf slecht op de hoogte van de wettelijke garantieregels, verkopers passen garantierechten bovendien niet altijd correct toe. Ook worden consumenten met kapotte spullen vaak meteen doorgestuurd naar de fabrikant, terwijl de verkoper verantwoordelijk is. „Met de verkoper is immers de koopovereenkomst gesloten’, aldus de bond.
,Een andere misvatting is dat er geen beroep op garantie kan worden gedaan zonder bon. Maar ook een ander aankoopbewijs, zoals een bankafschrift, kan voldoende zijn.”
De Consumentenbond is begonnen met de campagne Geen Gedoe Garantie. Die voorziet onder meer in een Garantiechecker, waarmee consumenten kunnen uitzoeken welke rechten ze hebben en hoe ze die moeten halen.