„Verzakken hsl-brug geen groot probleem”
Als de hsl-brug over het Hollandsch Diep niet verder wegzakt, is het probleem niet zo heel groot. „Een verzakking van 7 millimeter is niet zo veel voor een dergelijke grote constructie. Het kan op verschillende manieren worden gecorrigeerd.”
Dat heeft ir. S. van Baars van de TU Delft vrijdag laten weten. Rijkswaterstaat besloot deze week tot een proef omdat een van de pijlers afwijkend gedrag vertoonde.
Tot zondagmiddag staan er zestien vrachtwagens op de hsl-brug. Door het gewicht van de vrachtwagens, met in totaal 750 ton zand, moet duidelijk worden of een van de pijlers van de brug te veel verzakt.
Volgens Baars kan de complexe structuur van de bodem een mogelijke oorzaak van de verzakking zijn. De ondergrond van het Hollandsch Diep bestaat uit verschillende laagjes zand, met „goede en slechte laagjes”, waar voortdurend water langs stroomt, aldus de ingenieur. „Het is een puzzel voor de aannemer om precies de juiste buispaal te vinden die bij de grond past.”
Een andere mogelijke oorzaak is volgens Baars de optimalisering van de kosten. In dat geval wordt voor een constructie gekozen waarbij het goedkoper is te repareren wanneer er iets fout gaat, in plaats van een veel duurdere constructie waarbij die kans kleiner is.
De Delftse ingenieur vraagt zich af welke gevolgen het heeft wanneer een boot tegen de brug aanvaart en door de omheining van de pijler breekt, waar op dat moment een hogesnelheidstrein overheen dendert. „Zo’n paal mag dan niet in beweging komen, dus zou je zeggen dat die wat steviger vast moet zitten.”
Volgens minister Peijs van Verkeer is de huidige verzakking nog binnen de marge van het toelaatbare, maar nadert die wel de grens. Volgens het projectbureau HSL-Zuid mogen de pijlers in honderd jaar zo’n vijftig millimeter zakken.
Rijkswaterstaat verwacht maandag met voorlopige conclusies naar buiten te kunnen komen. Dan wordt duidelijk of het nodig is maatregelen te treffen.