Binnenland

NS zet honderden extra rijtuigen in

NS gaan de overvolle treinen aanpakken. De komende vijf jaar worden er 37 procent meer rijtuigen op het spoor gebracht.

Redactie binnenland
27 February 2017 11:58Gewijzigd op 17 November 2020 00:49
beeld ANP, Vincent Jannink
beeld ANP, Vincent Jannink

Dat meldde De Telegraaf zaterdag. Het aantal inzetbare treinen moet over vijf jaar zijn gestegen van bijna 3000 naar ruim 4000. „Daarmee kunnen we zeker 21 procent meer reizigers vervoeren dan nu”, aldus topman Roger van Boxtel in de krant.

Morgen ontvouwt hij zijn plannen tijdens de presentatie van het jaarverslag 2016. Er is volgens Van Boxtel een deltaplan voor het spoor nodig. „Anders loopt Nederland hopeloos vast, ondanks dat NS tot 2022 ruim 1100 extra rijtuigen inzetten. Treinen zijn echter niet genoeg”, meent de NS-baas.

De verwachting is dat het aantal treinreizigers tot 2022 met 15 procent stijgt naar 22,5 miljard. Onder de extra rijtuigen zijn 58 Flirt-sprinters, 118 CAF-sprinters en 79 Alstom-intercity’s.

Reizigersorganisatie Rover klaagt al maanden over de in de spits vaak overvolle treinen. Reizigers moeten daardoor staan of missen hun aansluiting.

Rikus Spithorst van de belangenclub Voor Beter OV is uiterst kritisch over het plan. „Dit is mosterd na de maaltijd. Het gepruts van NS in het verleden heeft veel ov-goodwill verspeeld. Steeds meer reizigers geloven er niet meer in en pakken de auto”, in de krant.

Spoorbeheerder ProRail stelt in een reactie tegenover De Telegraaf problemen te voorzien als er meer rijtuigen op het spoor worden ingezet. Er zijn onvoldoende parkeerplaatsen beschikbaar om alle treinen te stallen. ProRail werkt daarom aan extra plaatsen om de rijtuigen neer te zetten als deze niet in gebruik zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer