Binnenland

Dertig gewonden bij treinbotsing

De intercity Amsterdam-Vlissingen is donderdag aan het eind van de middag in het station van Roosendaal op een losse Belgische goederenlocomotief gebotst. Hierdoor raakten 30 tot 35 passagiers gewond.

ANP
1 October 2004 11:58Gewijzigd op 14 November 2020 01:42
ROOSENDAAL – Dertig tot 35 mensen raakten donderdagmiddag gewond toen de intercity van Amsterdam naar Vlissingen op het station van Roosendaal op een goederentrein botste. Foto ANP
ROOSENDAAL – Dertig tot 35 mensen raakten donderdagmiddag gewond toen de intercity van Amsterdam naar Vlissingen op het station van Roosendaal op een goederentrein botste. Foto ANP

Tien gewonden zijn direct naar het ziekenhuis gebracht en tien anderen werden na eerste opvang alsnog naar het ziekenhuis vervoerd. Onder de gewonden waren mensen met botbreuken en hoofdwonden, maar niemand raakte zwaargewond, aldus de politie en spoorbeheerder ProRail. Het treinongeval bij Roosendaal is het zevende ongeluk de afgelopen vijf jaar waarbij gewonden vielen.

Het ongeval gebeurde even voor zes uur. De intercity, met ongeveer 400 passagiers, botste frontaal op de rangerende locomotief. Het treinverkeer van en naar Roosendaal werd stilgelegd. De machinist van de intercity bleef ongedeerd, zijn collega in de locomotief raakte lichtgewond en moest voor onderzoek naar het ziekenhuis.

Het ongeval gebeurde toen de intercity net uit het station was vertrokken. De locomotief remde af bij het naderen van het station. Beide treinen reden ongeveer 25 tot 30 kilometer per uur. Geen van beide treinen ontspoorden.

In totaal zijn er vijftig tot zestig geneeskundige hulpverleners, veertig brandweerlieden, vijftien NS- en ProRail-medewerkers alsmede twintig politieagenten bij het ongeval aan het werk geweest. Medewerkers van de Inspectie Verkeer en Waterstaat reisden donderdagavond naar Roosendaal om het ongeval te onderzoeken. De instantie verwacht binnen twee maanden het onderzoek af te ronden, aldus een woordvoerder. Ook de Raad voor de Transportveiligheid zal de toedracht onder de loep nemen.

De raad concludeerde na eerdere treinongevallen in Eindhoven en Dordrecht dat het ATB-systeem waarmee de trajecten zijn beveiligd, verouderd is. Het systeem laat treinen die door een rood sein rijden, stoppen, maar werkt niet als de trein langzamer dan 40 kilometer per uur rijdt. Het onderzoek naar de treinbotsing in Amsterdam-Centraal Station in mei, waarbij twintig gewonden vielen, is nog in onderzoek bij de raad. Een woordvoerder van ProRail wilde niet „speculeren” over de oorzaak van het ongeval in Roosendaal. „We wachten het onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat af.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer