Economie

Heineken ziet licht herstel, maar onzekerheid bijft

Heineken ziet sinds het dieptepunt van de coronacrisis in april een licht herstel optreden. De bierbrouwer noemt de situatie rond het coronavirus echter nog altijd „beweeglijk en onzeker”. Heineken bevestigde de voorlopige cijfers die het bedrijf vorige maand over het eerste halfjaar bekendmaakte. Daarin leed het bedrijf een verlies, vooral omdat de horeca in veel belangrijke markten getroffen werd.

ANP
3 August 2020 07:40Gewijzigd op 16 November 2020 20:00

Het nettoverlies van Heineken bedroeg 297 miljoen euro, iets minder dan de ongeveer 300 miljoen euro uit de voorlopige cijfers. De omzet daalde op autonome basis met 16,4 procent tot 9,2 miljard euro. Het bedrijf verkocht niet alleen minder bier, maar in doorsnee ook tegen een lagere prijs. De biervolumes daalden met 11,5 procent.

Topman Dolf van den Brink wijst wel op de kracht van het Heineken-merk. De afzetdaling bij dat merk was lager dan bij het hele bedrijf. „We zien overal dat merken waar mensen veel vertrouwen in hebben het goed doen tijdens de crisis.” In Zuid-Afrika kreeg Heineken door een volledige lockdown een harde klap. Als die markt niet mee wordt geteld, groeide de omzet van het premiumbier zelfs.

Vanwege de onzekerheden trok Heineken eerder al zijn verwachting voor het hele jaar in. Ook nu geeft de brouwer nog geen verwachting. Wel denkt het bedrijf dat de relatieve zwakte van de horecasector zeker in Europa op de resultaten blijft drukken. „Het herstel verloopt heel onvoorspelbaar”, weet Van den Brink. „In juni zagen we de volumes weer snel oplopen, maar in juli liep dat weer terug. het is echt twee stappen vooruit, een stap terug.”

Een tak van Heineken die wel hard groeide was de directe levering aan consumenten. De Europese bierwebwinkel Beerwulf trok in de eerste zes maanden 3 miljoen bezoekers waarvan de helft nieuw was. Webwinkel Six 2 Go in Mexico, waar klanten gekoeld bier kunnen bestellen dat zeer snel wordt bezorgd, kreeg in het eerste halfjaar tien keer zo veel bestellingen te verwerken als in heel 2019. Ook de verkoop van thuistapsystemen verdubbelde tijdens de lockdown.

Heineken ziet in die e-commerce-activiteiten een verdere groeimarkt. „We zullen de horeca en de afzet aan supermarkten gewoon volhouden, maar dit komt er steeds meer bij. We zien echt dat consumentengedrag snel verandert tijdens deze crisis.”

Heineken heeft de afgelopen maanden 3 miljard euro aan extra financiële ruimte geregeld door de uitgifte van nieuwe obligaties en staat er naar eigen zeggen financieel goed voor. Het bedrijf schrapt wel het interimdividend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer