Aardappeltelers dienen klacht in tegen reclame Lidl
Een slogan van supermarktketen Lidl, die claimt met een actie aardappeltelers te steunen tijdens de coronacrisis, is bij een groep aardappeltelers slecht gevallen. Ze wijzen erop dat de algehele inkoopprijzen van aardappelen door de coronacrisis onder de kostprijs liggen, dus dat van echte steun geen sprake is. De Producenten Organisatie Consumptieaardappelen (POC), met zo’n honderd telers als leden, heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie omdat de advertentie misleidend zou zijn.
De gewraakte claim stond onder andere op een folder van Lidl voor zogeheten „benefriet”. Dat zijn frietaardappelen die eigenlijk bedoeld waren voor de horeca, maar door gedwongen sluitingen van cafés en restaurants onverkocht bleven. De aardappels gaan voor 99 cent per 2,5 kilo over de toonbank.
Volgens de POC worden op de markt voor rond de 19 cent per kilo frietaardappelen ingekocht, wat onder de kostprijs ligt. Er zou pas van echte steun sprake zijn als Lidl per kilo 25 cent zou betalen, aldus de belangenvereniging.
Lidl is „onaangenaam verrast” door de klacht. „De insteek van de actie van Lidl is enkel en alleen geweest om onze telers te helpen, nu er zo veel overschotten van zogenaamde patataardappelen zijn als gevolg van corona”, reageert de supermarktketen. Het bedrijf stelt dat de actie is opgezet in goed overleg met telers en het verpakkingsbedrijf Quik’s Quality Potatoes waaraan zij leveren. Dat laatste bedrijf benadrukt dat er geen sprake is van onvrede onder de agrariërs.