Hoogleraar: ’luchtschap’ tegen geluidshinder Schiphol
Omwonenden van Schiphol en de luchtvaartsector moeten samen kunnen beslissen over geluidshinder van het vliegverkeer. Zij zouden dat kunnen doen in een ’Luchtschap’, net zoals dat voor het waterbeheer in een waterschap gebeurt.
Dat staat in een advies van een denktank onder leiding van de Leidse hoogleraar geluidshinder Stallen dat hij vrijdag aan staatssecretaris Schultz (Verkeer) heeft gestuurd. De hoogleraar vindt het contraproductief om beslissingen over geluidshinder rond de luchthaven helemaal in handen van het Rijk te houden.
De direct betrokkenen zijn beter in staat om efficiënte oplossingen te vinden voor problemen die zich voordoen. Weliswaar functioneert er al een Commissie Regionaal Overleg (CROS), maar die gaat niet over geluidshinder. Het Luchtschap zou iets te zeggen moeten krijgen over gebruiksplannen van Schiphol, woningisolatie en geluidsheffing.
De ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM zijn bezig met een evaluatie van de vijfde baan die vorig jaar in gebruik genomen werd. Ze kijken onder meer naar de geluidsoverlast en de economische effecten. Tot april kunnen voorstellen voor verbetering ingediend worden. De reactie van professor Stallen en zijn denktank is er een van. In een eerste reactie zei Schultz dat het voorgestelde luchtschap dicht bij de al bestaande CROS in de buurt komt.