Binnenland

Twente kiest tussen luchthaven of groen

De toekomst van de burgerluchthaven in Enschede ligt in handen van de Twentse politiek. Adviesbureau ACM presenteerde woensdag drie varianten: afschaffing van de luchthaven en invulling van het gebied met natuur, een kleine luchthaven voor vliegclubs of een grote commerciële lucht-

haven.

Van onze correspondent
23 September 2004 08:56Gewijzigd op 14 November 2020 01:40

De politieke bestuurders willen nu nog geen oordeel vellen over de toekomstscenario’s.

De Regio Twente, de provincie Overijssel en het samenwerkingsverband van de steden Almelo, Hengelo, Enschede en Borne willen in principe Enschede Airport Twente (EAT) behouden, mits dat verantwoord is na de sluiting van de militaire vliegbasis Twenthe. In het scenario met een grote commerciële luchthaven moeten er zeven dagen per week van zes uur ’s morgens tot elf uur ’s avonds vliegtuigen kunnen landen en vertrekken.

In dat scenario mikt de luchthaven in 2011 op 1,5 miljoen passagiers per jaar. ACM heeft berekend dat er bij dit model ruim 52 miljoen euro moet worden geïnvesteerd in infrastructuur. Volgens de luchthaveneigenaren moeten het Rijk, de provincie en de Twentse gemeenten dat betalen.

De Regio Twente, het samenwerkingsverband en de provincie Overijssel willen de komende maanden eerst een maatschappelijke discussie onder de bevolking op gang brengen over de toekomstscenario’s van de Twentse luchthaven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer