OV wil bij opschaling meer geld en verplichte mondkapjes
Om een opschaling van het openbaar vervoer mogelijk te maken hebben de ov-bedrijven meer geld nodig en willen ze dat beschermingsmiddelen zoals mondkapjes verplicht worden voor personeel en reizigers. Daarnaast moet de overheid zorgen voor een duidelijke boodschap wat betreft gedragsregels.
Dat stelt het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) in een advies aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur). Het overlegorgaan van overheden en ov-bedrijven wijst op de maandelijkse tekorten bij de ov-bedrijven die bij een opschaling voor een beperkt aantal reizigers alleen maar zullen oplopen. Uiterlijk 13 mei wil het NOVB dat het kabinet een besluit neemt over de bekostiging van de reeds ontstane tekorten en de nog komende tekorten.
Van Veldhoven spreekt van een „helder en herkenbaar signaal” vanuit de branche, en zegt dat zij met precies deze punten druk bezig is. Zij meldde eerder deze week dat het kabinet deskundigen om advies heeft gevraagd over het gebruik van mondkapjes. Ook deed zij een dringende oproep om de trein niet voor uitjes te gebruiken, maar de spaarzame ruimte vrij te laten voor mensen met vitale beroepen. Er wordt gewerkt aan een financieel pakket dat er medio mei moet liggen.
Het overlegorgaan stelt dat voor het ov een strikt regime van 1,5 meter onwerkbaar is, willen de vervoerders hun faciliterende rol in de maanden tot eind 2020 passend invullen. Het kabinet moet daarnaast een duidelijk boodschap uitdragen voor welke reizigers het ov bestemd is. Daarnaast moet het ov-personeel voorrang krijgen bij testen op het coronavirus.
Het NOVB schat dat het stads-en streekvervoer over 2020 afstevent op een tekort van 750 miljoen euro tot 1 miljard euro en de NS op een tekort van een miljard euro. Bij het uitblijven van duidelijke keuzes door het kabinet, zeggen de ov-bedrijven dat ze voor een onmogelijke opdracht worden gesteld en dat ook de huidige beperkte dienstverlening in gevaar komt.
„Het openbaar vervoer is door het kabinet niet voor niets benoemd tot vitale sector”, stelt de Amsterdamse vervoerswethouder Sharon Dijksma, die de brief namens Amsterdam en de metropoolregio Rotterdam-Den Haag ondertekende. „Op dit moment zijn de financiële verliezen fors, dat kunnen vervoerders en decentrale overheden simpelweg niet alleen opvangen. Nu Nederland beetje bij beetje weer in beweging komt, moet onze sector de reizigersgroei daarbij op gepaste wijze kunnen opvangen. We hopen dat het kabinet onze voorstellen de komende dagen wil omarmen.”