Binnenland

„Eigen zitplaats voor elk kind in schoolbus”

Vanaf volgend jaar augustus moet elk kind dat gebruikmaakt van een (taxi)bus naar school, een eigen zitplaats hebben en een gordel dragen. Op dit moment mogen er meer leerlingen op één plaats zitten.

Van onze redactie politiek
7 November 2001 09:00Gewijzigd op 13 November 2020 23:15

Deze wens heeft de Tweede Kamer dinsdag op tafel gelegd tijdens een overleg met minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en staatssecretaris Adelmund van Onderwijs. De bewindslieden zijn het in principe eens met de wens van de Kamer, maar houden een slag om de arm in verband met de financiering.

Door de regeling moeten er ongeveer twee keer zoveel bussen worden ingezet. Op dit moment mogen er namelijk twee leerlingen onder de tien jaar plaatsnemen op één stoel. Drie kinderen tussen de tien en veertien mogen samen op twee stoelen zitten.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft becijferd dat invoering van de nieuwe regeling de gemeenten 47 miljoen gulden gaat kosten. Het zijn vooral scholen voor speciaal onderwijs en scholen voor gereformeerd en reformatorisch onderwijs die van het schoolvervoer gebruikmaken. Veel gemeenten organiseren het vervoer voor leerlingen met leerproblemen of handicaps. Door de nieuwe regeling zijn zij veel duurder uit, doordat zij meer busjes moeten inzetten.

Scholen voor bijzonder onderwijs organiseren het schoolvervoer veelal zelf. Voor ouders die dichter bij de school wonen dan 6 kilometer is er in de meeste gevallen geen vergoeding beschikbaar. Als de scholen de kosten voor het vervoer fors verhogen, moeten de ouders dat zelf betalen. Overigens kwam de positie van deze ouders dinsdag tijdens het debat niet aan de orde.

Degenen die verder van school wonen dan 6 kilometer krijgen in de meeste gevallen wel vergoeding van de gemeente minus een eigen bijdrage. Als de school de lasten voor deze ouders verhoogt als gevolg van de nieuwe regeling, komt de rekening dus op het bordje van de gemeenten.

De fracties van PvdA, VVD, CDA en D66 vinden de huidige situatie niet veilig genoeg. Sinds 1 oktober van dit jaar komen er geen taxi(busjes) meer op de markt zonder veiligheidsgordels. En als er gordels aanwezig zijn, is er een draagplicht. De regeling dat er meer leerlingen op één zitplaats mogen, heeft tot gevolg dat de draagplicht van gordels niet tot zijn recht komt.

Overleg
„Die nieuwe norm moet zijn één leerling op één zitplaats”, aldus het PvdA-kamerlid De Cloe. CDA, VVD en D66 sloten daar in vergelijkbare bewoordingen op aan. De fracties van ChristenUnie en SGP deden niet aan het debat mee.

Netelenbos en Adelmund zullen de Tweede Kamer voor 1 april volgend jaar laten weten hoe ze de financiering zullen regelen. Daarvoor zullen ze overleg plegen met minister De Vries van Binnenlandse Zaken, die verantwoordelijk is voor de geldstromen die er vanuit het Rijk naar de gemeenten gaan.

Minister Netelenbos wil eerst uit laten zoeken hoeveel de nieuwe regeling extra gaat kosten. Ze denkt dat de 47 miljoen die het VNG heeft berekend aan de ruime kant is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer